Hoppa till innehållet

Namnkunniga affärsänglar investerar i skånsk vän-app

Malmöbaserade Panion, en tjänst för att koppla ihop personer utifrån gemensamma intressen, har fått med sig flera danska, en svensk och en rysk investerare på tåget.

Melanie Aronson, grundare och vd för vän-appen Panion som hon lanserade i början av förra året.
Melanie Aronson, grundare och vd för vän-appen Panion som hon lanserade i början av förra året.Foto: Marta Miklińska/Panion

Panions grundare och vd Melanie Aronson flyttade från New York till Malmö för några år sedan och kände sig ensam. Därför startade hon Panion – en social plattform för att hitta likasinnade. 

Det började som en enkel webbsida som hon marknadsförde i alla grupper hon kunde hitta på Facebook med folk som var inflyttade i olika länder. Hon fick stort gensvar och tusentals intresseanmälningar redan innan hon hade utvecklat appen.

I USA finns det redan flera tjänster där man kan träffa nya vänner, som Bumble BFF och Skout, och i Sverige finns till exempel Gofrendly för kvinnor. Men Melanie Aronson menar att Panion skiljer sig åt från dem, främst genom att det är en sökplattform och inte ett socialt nätverk.

”Vi är ett verktyg för att man ska kunna träffa varandra i verkligheten, utan att posta en massa innehåll. Vi fokuserar på intressen, värderingar och erfarenheter. Saker som verkligen definierar vem du är. Sedan använder vi den datan och skapar sökbara nyckelord”, säger Melanie Aronson.

Det kan vara så enkelt som att hitta någon att laga middag med när man har flyttat till en ny stad, eller utöva en träningsform man gillar tillsammans med någon. Men enligt Melanie Aronson är Panion mer komplex än så.

”Det kan handla om att man vill hitta människor som gör film, men också är intresserade av mänskliga rättigheter”, säger hon.

Appen har hittills lockat till sig nära 100 000 användare och Melanie Aronson har i dag ett team på tio personer, varav några är konsulter. I dagarna har hon stängt en för-såddinvesteringsrunda på 2,5 miljoner kronor från sex affärsänglar och ett investeringsbolag.

Melanie Aronson har flera personer i sitt team som är immigranter eller som har flyttat med sin partner till Sverige, utan att själv ha ett jobb.
 ”Jag har dragit nytta av det faktum att många med hög kompetens men som kanske har svårt att hitta ett jobb är tillgängliga och intresserade av vår produkt”, säger hon.

 Några från Panions team: (övre raden) Kareena Coelho, Melanie Aronson, Aparna Gurumurthy,
(undre raden) Stephen Barker, Gabriel Häggebrink och Vishal Pandey som är vd för Growth X och jobbar med Panion kring tillväxt.
Melanie Aronson har flera personer i sitt team som är immigranter eller som har flyttat med sin partner till Sverige, utan att själv ha ett jobb. ”Jag har dragit nytta av det faktum att många med hög kompetens men som kanske har svårt att hitta ett jobb är tillgängliga och intresserade av vår produkt”, säger hon. Några från Panions team: (övre raden) Kareena Coelho, Melanie Aronson, Aparna Gurumurthy, (undre raden) Stephen Barker, Gabriel Häggebrink och Vishal Pandey som är vd för Growth X och jobbar med Panion kring tillväxt.Foto: Marta Miklińska

Bland investerarna märks David Helgason, grundare av den danska spelutvecklingsplattformen Unity, och Sune Alstrup som var vd och medgrundare av The Eye Tribe – ett danskt bolag som köptes upp av Facebook 2016.

Den enda svenska investeraren är Fredrik Bendroth, grundare av integrationstjänsten Human Entrance. Också en rysk affärsängel, Alexey Levin som Melanie Aronson träffade på techkonferensen Slush i Helsingfors, har lagt in pengar.

Men det tog ett tag för henne att hitta rätt investerare. I början av förra året när appen lanserades var Panion med i acceleratorn Fast Track Malmö, vilket gav henne ett bra kontaktnät och hon träffade ett antal svenska investerare därigenom. Flera av dem gillade idén, men tvekade på om den skulle gå att skala upp. 

Hon har ofta fått frågan om hon startat ett techbolag tidigare, och att det då skulle vara mindre riskfyllt att investera i Panion. Men Melanie Aronson är förstagångsentreprenör, har en bakgrund som antropolog och kom till Malmö på ett stipendium för att studera samhällsintegration. Hon är också filmfotograf och har regisserat ett antal filmer.

”Jag har tänkt på hur att göra film har förberett mig för att ha en startup. Som att prata till en publik, skapa en produkt, testa och omdefiniera den och hitta rätt personer i teamet”, säger Melanie Aronson.

Hon sökte sig istället över sundet till Köpenhamn för att hitta investerare och blev intervjuad av sajten Bootstrapping.dk. Klaus Nyengaard, dansk entreprenör och före detta vd för mattjänsten Just Eat, hörde av sig efter att ha läst artikeln. Han investerade därefter i Panion och introducerade henne till fler affärsänglar.  

Två av de andra danska investerarna träffade hon på ett pitchevent. Dels Ulf Munkedal, som driver ett it-säkerhetsföretag, och dels Thea Messel, grundare av Unconventional Ventures som satsar pengar i bolag startade av underrepresenterade grupper inom entreprenörsvärlden.

Investeringen ska Melanie Aronson till exempel använda för att öka användartillväxten och hon jobbar med en dansk partner, Growth X, som även har hjälpt språktjänsten Duolingo och elscooter-bolaget Voi. 

Så småningom finns det också idéer kring att tjäna pengar på datan i Panion, som kan användas för att analysera trender och till exempel erbjuda marknadsföring av event utifrån intressen och demografi. 

Melanie Aronson tror även att det skulle gå att sälja sådana tjänster till universitet och organisationer som vill samla sina medlemmar på ett och samma ställe. Men hon vill också att användarna ska kunna dra nytta av Panion och tjäna lite extra pengar genom att erbjuda workshops inom olika intresseområden.

Läs också: Klarnamiljardären lyfter 100 bolag som ska rädda världen

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera