Annons

Napster-grundarens bolag ska tjäna pengar på USA-väljarnas data

Brigades vd Matt Mahan hänger med Donald Trump- och Hillary Clinton-pappdockor på bolagets kontor i centrala San Francisco.
Brigades vd Matt Mahan hänger med Donald Trump- och Hillary Clinton-pappdockor på bolagets kontor i centrala San Francisco. Foto: Miriam Olsson Jeffery
Den som röstar i USA-valet vet inte alltid var kandidaterna står i olika frågor. Det vill techstartupen Brigade i San Francisco råda bot på – och samtidigt samla på sig värdefull data.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

(Di Digital/San Francisco) I USA finns det nära 520 000 förtroendevalda. Runt 200 miljoner amerikaner är registrerade för att rösta och medelamerikanen representeras av mellan 30-40 personer. Med andra ord är det mycket att hålla reda på.

”Vi vill stärka väljare till att fullt ut delta i demokrati”, säger Matt Mahan, vd för techstartupen Brigade.

Vi träffar Matt Mahan på Brigades kontor i centrala San Francisco. Här möts vi av pappfigurer av Hillary Clinton och Donald Trump i entrén, men det är de enda som står upp. Personalen sitter koncentrerade framför sina skärmar och jobbar frenetiskt in i det sista för att få så många väljare som möjligt att rösta i tisdagens val. 

Brigade har 55 anställda och lanserade sitt sociala nätverk för väljare för ett år sedan. Bland investerarna finns Salesforce vd och grundare Marc Benioff och ängelinvesteraren Ron Conway. Sean Parker – mest känd som medgrundare av Napster och för svenskar som styrelsemedlem i Spotify – är investerare, medgrundare och styrelseordförande i Brigade.

Drygt 450 000 personer gett sitt löfte i Brigades app om att rösta i dagens val och 72 procent av dem har lagt in sin profil i bolagets sociala nätverk för väljare. Nu gäller det att få dem att fullfölja vad de har lovat.

I dag väntar man i sista stund med att försöka sätta sig in i frågorna

Sedan lanseringen av tjänsten har användarna även skickat över en miljon meddelanden från appen till sina vänner. Det kan handla om sms eller mejl om att rösta eller information om en viss kandidat. Brigades syfte är också att få folk att organisera sig på egen hand med hjälp av andra användare i appen.

”I tjänsten kan du får kontakt med människor som du har liknande åsikter som. Ni behöver inte känna varandra, men bo i samma område”, säger Matt Mahan.

Genom att svara på ett antal frågor i Brigades app får användaren veta vilka kandidater ens åsikter är i linje med. Förutom information om kandidater består innehållet också av vilka förslag som ska röstas igenom. Bara i San Francisco handlar det om mellan 40 och 50 stycken förslag.

I Brigades app kan man se vilka kandidater ens åsikter går i linje med och vilka förslag man håller med om.

Foto:

”Det är en del av vårt argument för att använda teknik. För att få människor att förstå vilket distrikt de bor i och var de ska rösta”, säger Matt Mahan.

För att sätta in sista stöten inför valet sänder Brigade ut det man kallar ”social GOTV” – som står för ”get out the vote”. Det gör man genom mejl, sms och notifikationer från nätverket. Men det handlar också om att användarna själva pushar sina vänner och bekanta till att rösta.

När valet är klart kommer Brigade att integrera sin data med den officiella informationen från väljarregistret, för att se hur många som faktiskt höll sitt löfte.

”Vi vill så klart att det ska bli 100 procent”, säger Matt Mahan.

Men i ett tidigare test förra året under kommunalvalet i San Francisco förra året handlade det om 85,5 procent. Överlag var det dock bara 45,5 procent av de registrerade väljarna som röstade då.

Brigade

Självklart handlar inte heller Brigades framtidsplaner bara om den goda viljan i att få folk att rösta. I dagsläget lever bolaget på riskkapital och enligt databasen Crunchbase tog man in 9 miljoner dollar, motsvarande runt 80 miljoner kronor, i augusti 2014. Men längre fram är planen att också tjäna pengar på data och det nätverk av väljare man har.

”I takt med att vi blir bättre på att aggregera vad konsumenterna vill ha, så borde vi bli mer attraktiva för politiker. De borde vara villiga att betala för Brigade för att komma i kontakt med väljare”, säger Matt Mahan.

Han jämför Brigade med Linkedin, där till exempel rekryterare betalar för tjänsten.

Brigade hoppas också på att människor ska bli mer politiskt medvetna och att aktiviteten ska fortsätta även utanför aktuella val. Något som inte alls är givet.

”I dag väntar man i sista stund med att försöka sätta sig in i frågorna”, säger Matt Mahan.

Läs också: Svensk Silicon Valley-entreprenör ringer väljare: "Jätteorolig för Trump"

Vem man röstar på är inte heller något som alla pratar om, men Matt Mahan vill att omröstningar ska gå tillbaka till att vara en social företeelse, även om stunden när man står i röstningsbåset är privat.

”Att rösta har historiskt varit en social upplevelse. Det var först på 1800-talet som vi började oroa oss för man kunde manipulera valen och vi började med slutna omröstningar”, säger Matt Mahan.

Själv tror han att Hillary Clinton kommer att vinna valet, men tror samtidigt att det kommer vara ganska jämt.

Läs också: Så har Trump trumfat Clinton i sociala medier

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer