Hoppa till innehållet

Napster-grundarens bolag ska tjäna pengar på USA-väljarnas data

Den som röstar i USA-valet vet inte alltid var kandidaterna står i olika frågor. Det vill techstartupen Brigade i San Francisco råda bot på – och samtidigt samla på sig värdefull data.

Brigades vd Matt Mahan hänger med Donald Trump- och Hillary Clinton-pappdockor på bolagets kontor i centrala San Francisco.
Brigades vd Matt Mahan hänger med Donald Trump- och Hillary Clinton-pappdockor på bolagets kontor i centrala San Francisco.Foto: Miriam Olsson Jeffery

(Di Digital/San Francisco) I USA finns det nära 520 000 förtroendevalda. Runt 200 miljoner amerikaner är registrerade för att rösta och medelamerikanen representeras av mellan 30-40 personer. Med andra ord är det mycket att hålla reda på.

”Vi vill stärka väljare till att fullt ut delta i demokrati”, säger Matt Mahan, vd för techstartupen Brigade.

Vi träffar Matt Mahan på Brigades kontor i centrala San Francisco. Här möts vi av pappfigurer av Hillary Clinton och Donald Trump i entrén, men det är de enda som står upp. Personalen sitter koncentrerade framför sina skärmar och jobbar frenetiskt in i det sista för att få så många väljare som möjligt att rösta i tisdagens val. 

Brigade har 55 anställda och lanserade sitt sociala nätverk för väljare för ett år sedan. Bland investerarna finns Salesforce vd och grundare Marc Benioff och ängelinvesteraren Ron Conway. Sean Parker – mest känd som medgrundare av Napster och för svenskar som styrelsemedlem i Spotify – är investerare, medgrundare och styrelseordförande i Brigade.

Drygt 450 000 personer gett sitt löfte i Brigades app om att rösta i dagens val och 72 procent av dem har lagt in sin profil i bolagets sociala nätverk för väljare. Nu gäller det att få dem att fullfölja vad de har lovat.

I dag väntar man i sista stund med att försöka sätta sig in i frågorna

Sedan lanseringen av tjänsten har användarna även skickat över en miljon meddelanden från appen till sina vänner. Det kan handla om sms eller mejl om att rösta eller information om en viss kandidat. Brigades syfte är också att få folk att organisera sig på egen hand med hjälp av andra användare i appen.

”I tjänsten kan du får kontakt med människor som du har liknande åsikter som. Ni behöver inte känna varandra, men bo i samma område”, säger Matt Mahan.

Genom att svara på ett antal frågor i Brigades app får användaren veta vilka kandidater ens åsikter är i linje med. Förutom information om kandidater består innehållet också av vilka förslag som ska röstas igenom. Bara i San Francisco handlar det om mellan 40 och 50 stycken förslag.

I Brigades app kan man se vilka kandidater ens åsikter går i linje med och vilka förslag man håller med om.

Foto:

”Det är en del av vårt argument för att använda teknik. För att få människor att förstå vilket distrikt de bor i och var de ska rösta”, säger Matt Mahan.

För att sätta in sista stöten inför valet sänder Brigade ut det man kallar ”social GOTV” – som står för ”get out the vote”. Det gör man genom mejl, sms och notifikationer från nätverket. Men det handlar också om att användarna själva pushar sina vänner och bekanta till att rösta.

När valet är klart kommer Brigade att integrera sin data med den officiella informationen från väljarregistret, för att se hur många som faktiskt höll sitt löfte.

”Vi vill så klart att det ska bli 100 procent”, säger Matt Mahan.

Men i ett tidigare test förra året under kommunalvalet i San Francisco förra året handlade det om 85,5 procent. Överlag var det dock bara 45,5 procent av de registrerade väljarna som röstade då.

Brigade

Självklart handlar inte heller Brigades framtidsplaner bara om den goda viljan i att få folk att rösta. I dagsläget lever bolaget på riskkapital och enligt databasen Crunchbase tog man in 9 miljoner dollar, motsvarande runt 80 miljoner kronor, i augusti 2014. Men längre fram är planen att också tjäna pengar på data och det nätverk av väljare man har.

”I takt med att vi blir bättre på att aggregera vad konsumenterna vill ha, så borde vi bli mer attraktiva för politiker. De borde vara villiga att betala för Brigade för att komma i kontakt med väljare”, säger Matt Mahan.

Han jämför Brigade med Linkedin, där till exempel rekryterare betalar för tjänsten.

Brigade hoppas också på att människor ska bli mer politiskt medvetna och att aktiviteten ska fortsätta även utanför aktuella val. Något som inte alls är givet.

”I dag väntar man i sista stund med att försöka sätta sig in i frågorna”, säger Matt Mahan.

Läs också: Svensk Silicon Valley-entreprenör ringer väljare: "Jätteorolig för Trump"

Vem man röstar på är inte heller något som alla pratar om, men Matt Mahan vill att omröstningar ska gå tillbaka till att vara en social företeelse, även om stunden när man står i röstningsbåset är privat.

”Att rösta har historiskt varit en social upplevelse. Det var först på 1800-talet som vi började oroa oss för man kunde manipulera valen och vi började med slutna omröstningar”, säger Matt Mahan.

Själv tror han att Hillary Clinton kommer att vinna valet, men tror samtidigt att det kommer vara ganska jämt.

Läs också: Så har Trump trumfat Clinton i sociala medier

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera