AI Innovation of Sweden i Göteborg har lockat ett antal svenska storbolag som samarbetspartners, bland annat Astra Zeneca, Ericsson, Essity, Volvo, Volvo Cars och Zenuity. Med i projektet finns även flera startupbolag som är på frammarsch, som Peltarion, där bland annat familjen Wallenberg har investerat, Univrses och Fadec.
Astra Zeneca ser stora fördelar med att dela data mellan branscher och att använda sig av ai i sin produktionskedja.
”Genom att använda ai kan vi bättre analysera den stora mängd data som vi får genom vår forskning och utveckling. Det kan minska både utvecklingstiden och kostnaden för att nya läkemedel ska nå fler patienter snabbare”, säger Astra Zenecas vicedirektör Anders Holmén i ett uttalande.
Läs mer: Amerikansk mångmiljardär går in i Wallenbergs AI-bolag
Innovationscentret väntas kosta 25 miljoner kronor att driva per år. Det finansieras av bland andra Vinnova, som går in med 10 Mkr per år i tre år, och Västra Götalandsregionen, som satsar 5 Mkr per år i tre år och samarbetspartners från näringslivet.
Lars Stenqvist, teknisk direktör på Volvokoncernen, beskriver att en stor del av lockelsen till att delta i AI innovation of Sweden handlade just om delningen av data över flera branscher.
"Ai-området växer i betydelse. Det är viktigt nu och kommer att bli viktigare. Att ha tillgång till stora mängder data är en förutsättning för att driva utvecklingen framåt", säger han.
På Volvo Group hoppas man kunna införa och använda ai genom hela organisationen.
"När de flesta hör Volvo och ai tänker de på självkörande fordon, vilket såklart är en viktig aspekt, men ai är också en viktig del i att utveckla bland annat produktion och logistik", säger Lars Stenqvist.
En del i projektet är att ta hit den internationella onlineutbildningen Elements of AI inom en snar framtid. Hittills har över 55000 personer gått utbildningen som är gratis.
"Ambitionen är att använda kursen för att utbilda svenskarna inom ai-teknik. Tanken är att göra ai mer tillgängligt och mindre abstrakt för allmänheten", säger AI Innovation of Swedens programchef Martin Svensson.
I Finland har Elements of AI som mål att utbilda 1 procent av befolkningen i ai-teknik för att lägga grunden till en mer nationellt spridd kunskap kring vad det egentligen är och hur det kan användas. Förhoppningen är att göra samma sak i Sverige genom att bland annat under våren översätta kursen till svenska.
Än så länge sträcker sig centrets finansiering till 2021. Just nu ligger fokus på att komma igång med verksamheten ordentligt.
"Alla parter kommer att bolla idéer under våren och då kommer också pilotprojekt att lanseras", säger Martin Svensson.
Det nya forskningscentret utgör den första av fler planerade platser runt om i landet där de olika samarbetsparterna kan träffas, utbyta data och utveckla svensk ai tillsammans. Målet är att få ai att bli en mer använd kompetens i Sverige.
Att flera stora och små bolag samarbetar över branschgränserna är unikt och de gemensamma arbetsytorna beskrivs som ett av projektets ben. Det andra benet, kallat datafabriken, handlar enligt Martin Svensson om att tillgängliggöra data så att den kan användas inom fler områden.
"Vi har sett en stor vilja hos parterna att dela sin data med andra, för att föra utvecklingen framåt. Grundsyftet är att centret ska bli en resurs för att stärka svensk industris konkurrenskraft och svensk välfärd."
Läs mer: Anna Felländer vill rädda oss från AI-undergång