Hoppa till innehållet

Helsingborgs DagbladSydsvenskan
I samarbete med Helsingborgs Dagblad och Sydsvenskan.

Näringslivstoppar med på Steve Angellos nya projekt

Swedish House Mafia-stjärnan och startupinvesteraren Steve Angello fortsätter med nya projekt i sin stiftelse ”För vårt Sverige” går in i är Innocarnival Skåne. Flera tunga näringslivstoppar är med på tåget, och Kronprinsessparets stiftelse.

Steve Angello, en av stjärnorna bakom Swedish House Mafia, har investerat uppemot 200 miljoner kronor i omkring 45 bolag de senaste åren. 

Förra sommaren gjorde han avslutningsshowen på Malmöfestivalen. Det blev avstampet till en stor Malmösatsning för välgörenhetsprojektet, som Steve Angello själv döpt till ”För Vårt Malmö”, en lokal del av det rikstäckande välgörenhetsprojektet ”För Vårt Sverige”.

Ali Eftekhari på Öresundsgruppen, hjärnan bakom musikfestivalerna Big Slap och High Five samt klubbeventet Cirque du Live, arbetar tillsammans med Steve Angello med ”För Vårt Sverige”.

Läs mer: Steve Angello: ”Jag investerar även i tråkiga bolag” 

Redan förra sommaren nämnde Ali Eftekhari att duon arbetar enligt en femårsplan med det sociala engagemanget. Exakt vilka projekt som ”För Vårt Sverige” skulle satsa på har inte offentliggjorts, förrän nu.

Nu är det klart att nästa projekt som ”För Vårt Sverige” går in i är Innocarnival Skåne som är ett innovationsprojekt för skolbarn i årskurs 6-9 samt gymnasielever.

En av tankarna med ”För vårt Sverige” har hela tiden varit att utmana näringslivet att satsa på projektet ekonomiskt och återinvestera pengar i sociala projekt.

Fyra näringslivstoppar har värvats till samarbetet mellan Innocarnival och ”För vårt Sverige”; Mikael Kretz från Q Group, Henrik Persson Ekdahl från Optimizer Invest, Gunilla Von Platen från Transcom och Erling Pålsson från Malmö City fastigheter.

Innocarnival kommer också att stöttas av Kronprinsessparets stiftelse.

”Stiftelsens vision är att alla barn och unga i Sverige ska få växa upp till trygga och starka individer med en positiv framtidstro. Och det är precis det som det här initiativet möjliggör för Skånes alla barn och unga. Det ska bli otroligt spännande att sitta med i juryn och få lyssna på alla fantastiska skolelever och ta del av deras kreativa idéer med fokus på FN:s Globala Mål”, säger Nahal Illerstig, projektledare på Kronprinsessparets stiftelse.

Drakarna kommer på olika sätt peppa och stötta eleverna under vägen fram till innovationskarnevalen i april nästa år. På karnevalen kommer hela draknästet finnas på plats och bedöma de bästa tävlingsbidragen.

”Det är fantastiskt att eleverna kan få feedback på deras innovationer av ett så välrenommerat gäng med lång erfarenhet av olika branscher”, säger Jenny Kölfors, projektledare på Innocarnival.

Gunilla von Platen är ett bekant ansikte i näringslivskretsar och investerar även hon i startups, bland annat i Yepstr.  Sedan hon startade sitt bolag för 19 år sedan har hon varit engagerad i flertalet välgörenhetsprojekt. Hon kom till Sverige som flykting, fyra år gammal och började tjäna egna pengar två år senare genom att sälja glasspinnar. Idag är hon engagerad i 15 bolag och hennes bolag finns i 21 länder.

”För mig känns det viktigt att ge tillbaka och bidra till ett bättre samhälle”, säger hon.

Läs mer: Stena-miljardärens appbolag tar in nytt kapital 

Gunilla von Platen var en av drakarna i SVT:s Draknästet. Den här gången ska hon coacha och vägleda barn, tillsammans med bland andra Mikael Kretz från Q Group.

”Barn och unga är gränslösa i sina idéer och tankar, så det här ska bli fantastiskt roligt. Jag hoppas jag kan ge goda råd och tips hur det är att starta företag från scratch, det har jag gjort ett antal gånger”, säger Mikael Kretz.

 

Innehåll från Leksands KnäckebrödAnnons

Klimatmärkt knäckebröd – en investering i framtiden

Leksands Knäckebröd är ett av tre svenska livsmedelsföretag som kan skryta med klimatmärkning på sina förpackningar.

– Det är ett sätt att kommunicera vårt starka fokus på hållbarhet och klimat. Att kartlägga hela produktionskedjan ger oss en fullständig bild av var vi står oss idag och ett bra underlag för framtida förbättringar, säger Peter Joon, företagets vd.

Det finns mycket man kan lära sig genom att läsa det finstilta på en matförpackning. Numera kan man även kan få information om en varas hållbarhet och klimatavtryck. Enbart tre svenska företag har klimatmärkning på sina förpackningar och Leksands Knäckebröd är ett av dem.

– Vi har jobbat hårt med hållbarhetsarbetet under många år. 2021 tog vi steget fullt ut och började klimatmärka vårt knäckebröd.

Leksands Knäckebröd följer brödets påverkan på miljön hela vägen från fält till butik.

– Vi kartlägger hela produktionskedjan i detalj. I beräkningen inkluderas allt från råvaror och jordbruk, tillverkning, energiavfall i produktion och förpackningsmaterial såväl som transporter till butik och konsumentsvinn.

Hållbar produktion under två sekler

Produkterna har ett genomsnittligt klimatavtryck på 0,578 CO2e per kilo.

– Det är kul att äntligen svart på vitt kunna visa hur bra vi är. Detta är en riktigt bra siffra, men vi ska bli ännu bättre, säger Peter Joon, vd och sjätte generationens bagarmästare.

Peter berättar att företaget jobbade med hållbarhet redan på 1950-talet, då hans farfar började återvinna värmen från ugnarna som ett led i att sänka energikostnaderna. Vid närmare eftertanke, menar Peter, har inriktningen mot hållbarhet funnits ända sedan starten på 1800-talet.

– Vi har en gammal ärofull traditionen som vi förvaltar och utvecklar för kommande generationer. Min gammelfarmors mormor Jakobs Karin visste att man måste hushålla med resurserna. Vi fortsätter i samma anda nästan tvåhundra år senare.

Höga krav på råvaror

Peter berättar om alla de åtgärder som gör att Leksands Knäckebröd kan skryta med ett lågt klimatavtryck:

– Vi väljer närodlad råg och hämtar vatten från vår egen källa i Badelundaåsen. Vi byter bilar och frakter till fossilfria alternativ och ska installera solpaneler på bageriets tak. Vi har tagit bort all plast i kassar, muggar och kartongband och återvinner all värme från ugnarna till lokalvärme och varmvatten. Ugnarna värms med grön och lokalproducerad el, främst från Trängslet i Älvdalen.

Förbättringar för kommande generationer

Det är inte dyrare att vara grön, menar Peter Joon.

– Vi måste alltid var konkurrenskraftiga prismässigt. Miljöarbetet och besparing går ofta hand i hand. Att vi tar tillvara all överskottsvärme från ugnarna och använder den för uppvärmningen av lokalerna och allt varmvatten sparar både pengar och energi.

Hållbarhetsarbete kan kommuniceras på två sätt – genom att man slår sig på bröstet eller jobbar med ödmjuk självkritik. Enligt Peter Joon väljer Leksands Knäckebröd det sistnämnda.

– Vi har infört klimatmärkningen för att kunna genomföra framtida förbättringar där de ger bäst resultat. Vi är ett familjeföretag och vi tittar inte på kvartalsekonomi – vi tittar på sekel. Min tid som vd är bara en kort stund och sedan tar någon annan över. Leksands Knäckebröd ska leva i många generationer till, då är det minsta vi kan göra att ha ett fortsatt starkt fokus på hållbarhet och klimat, avslutar Peter.

 

 

Mer från Leksands Knäckebröd

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Leksands Knäckebröd och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera