Hoppa till innehållet

”Narrative föll i Kickstarter-fällan”

Narratives resa från hajp till magplask visar tydligt att en succé på Kickstarter inte alltid är av godo, skriver Di Digitals Viktor Ström.

Viktor Ström, reporter på Di Digital.
Viktor Ström, reporter på Di Digital.

I slutet av 2012 gjorde det svenska företaget Memoto succé på crowdfundingsajten Kickstarter. Totalt lyckades de få in förbeställningar för en halv miljon dollar. Året därpå rankade Internetworld bolaget, som då bytt namn till Narrative, som Sveriges näst hetaste internetföretag. Förväntningarna och publiciteten har det med andra ord inte varit något fel på.

Narrative har dessutom fått in 90 miljoner kronor i riskkapital från namnkunniga investerare som Creandum och True Ventures. Det är mer pengar och kunskap än de flesta startupföretag vågar drömma om. 

Lägg till att Narratives grundare Martin Källström är en erfaren entreprenör. Det vi får, sett till ingredienserna, är ett grundrecept för framgång. Ändå går de nu in i väggen (eller för att prata revisorssvenska – i företagsrekonstruktion).

Läs även: Narrative har tömt kassan – går in i rekonstruktion

Vad var det som hände?

Det första året efter Kickstarterkampanjen gick åt till att överhuvudtaget kunna bygga kameran man utlovat köparna.

Narrative hade genom sin kampanj gjort ett åtagande att ta fram en produkt som de egentligen inte ville bygga. Först tre år efter Kickstarterkampanjen var bolaget redo att lansera Narrative Clip 2 som för att citera bolaget själva var: ”produkten vi hade velat bygga från början egentligen”. Problemet var att när de väl lyckades göra det var pengarna slut och konceptet hopplöst föråldrat i en teknikvärld som på tre år helt glömt den förr så heta ”lifelogging”-trenden.

Ett grundrecept för framgång – sett till ingredienserna.

Kickstarter är en effektiv marknadsföringsplattform. Men en succé på Kickstarter innebär också att du binder upp dina resurser på att massproducera en prototyp de kommande 12 månaderna. Narrative är långt ifrån det enda exemplet på detta, även Malmöbolaget Minut har haft liknande erfarenheter.

Visst, det var knappast Kickstarter som fällde Narrative. Men det året som bolaget tvingades lägga på kvalitets- och logistikproblem var så här i efterklokhetens tecken tämligen bortkastat. Om det är någon lärdom som andra bolag kan dra av Narratives magplask så är det att se upp för Kickstarter-fällan. När jubelropen tystnat och champagnekorkarna landat behöver en Kickstartersuccé inte vara särskilt rolig.

Tillägg: Nils Mattisson, grundare av bolaget Minut, vill dela med sig av lite extra kunskap på området: "Vår erfarenhet är att våra backers på Kickstarter skiljer sig väldigt mycket från våra vanliga kunder. Det är lätt hänt att man designar en produkt som passar entusiasterna men som sedan inte går att sälja i de breda lagren. Vi har inget facit men jag tror att man ska vara medveten om att det finns problem med att använda Kickstarter som indikation på marknadens storlek".

Läs även: 

Fortsatta förluster för hajpade Narrative

Foto:

Narratives investerare lämnar styrelsen

Foto:

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera