Under onsdagen presenterade Google en kavalkad av nya hårdvaruprodukter. En av de mer uppmärksammade prylarna som visades upp var Google Clips, en kamera som kan fästas på exempelvis kläder eller cyklar. Den tar sedan passivt bilder och använder maskinlärning för att välja ut exempelvis vissa personer eller husdjur.
Läs mer: Kavalkad av ny hårdvara från Google
Låter det bekant? Det vore i så fall inte konstigt då både idén bakom, namnet och designen på Googles nya produkt är snarlika det svenska bolaget Narratives lifelogging-kamera Clip som lanserades för några år sedan.
Det finns ord från deras marknadsföringsmaterial som kommer direkt från vårt material.
Sett till design och utformning är de två produkterna slående lika. Den största skillnaden mellan de två är att Googles minikamera har en inbyggd AI-funktion som bland annat ska styra kamerans val av motiv.
Läs även: Teknikchefen kliver in – Narrative räddas från konkurs
Björn Wesén är medgrundare av Narrative och en av dem som valt att driva bolaget vidare efter att bolaget tvingades ansöka om konkurs förra hösten. Narrative räddades genom att han och flera medgrundare och medarbetare köpte tillgångarna i bolaget.
Han tror inte att likheten mellan produkterna är en slump.
”De har absolut kollat på oss. Det finns ord från deras marknadsföringsmaterial som kommer direkt från vårt material. Tio andra konkurrenter har lanserat produkter och alla har kopierat vårt material och våra idéer. Så det är inte unikt att Google gör det. Men det är definitivt det största bolaget hittills. Det är smickrande för oss”, säger han till Di Digital.
Rör det sig om fulspel från Googles sida?
”Det är en konkurrent och jag kan inte uttala mig om de har gjort intrång rent legalt.”
Narrative-medgrundaren tycker att det ser ut som att Google försöker göra en produkt på premisserna som hans bolag hade för fem år sedan.
”Men vi har lärt oss mycket under de här fem åren vad kunderna egentligen vill ha.”
Det här försämrar inte våra möjligheter utan snarare skapar det mer intresse
Han ser Google Clips som en experimentprodukt. Han blev förvånad över lanseringen.
”Det är synd att det inte känns som en fulländad produkt.”
Grundidén bakom Narrative Clip och Google Clips är densamma menar han, att det händer saker runtomkring en som man inte får missa.
”Det budskapet hade vi redan 2012. Men Narrative har utvecklat konceptet mycket mer sedan dess."
Men Björn Wesén är ändå positivt inställd till Googles nya kamera.
”Det är en bra grej att de kommer in fler och större spelare i det segmentet. Jag kan bara hoppas att Google inte sänker folks förväntningar”, säger han och tillägger:
”Det här försämrar inte våra möjligheter utan snarare skapar det mer intresse.”
Läs även: Narrative: ”Snapchat var väldigt insatta i oss”
I dagsläget sker ingen försäljning av Narratives Clip, utan bolaget jobbar med digital abonnemangstjänst som hör ihop med kameran.
”Vi har sett över förutsättningarna att starta upp hela bolaget igen. Där kan vi inte säga något innan det sker. Vi vill inte göra om samma misstag som igen, inte köra på precis som innan", säger han.
Narrative kommer ge avtryck på relationen till kameran många år framöver
Martin Källström som medgrundade Narrative, men som inte längre har med bolaget att göra, tror inte heller att likheten är en slump.
”Det är roligt att se att de har plockat upp en del av det vi jobbade med. Även om namnet är ganska likt så är användningsområdet lite annorlunda", säger han och ger som exempel att Google Clips är större och har kortare batteritid.
Martin Källström en av Narratives medgrundare som har lämnat bolaget. Foto: Press
”Men överlag är det jätteroligt att se att vår tanke ger avtryck. Det känns som att de har tittat på hur vi jobbade och utformade vår produkt.”
I likhet med Björn Wesén ser Martin Källström ser inte Google Clips som en färdig produkt.
”Den är ett steg på vägen mot framtiden, men det är inte ett slutmål. Varken för Google eller konsumenterna. Det är ett experiment, lite grann som Google Glass.”
Narrative lanserades efter en succéartad Kickstarter-kampanj och 2013 utnämnde Wired bolaget till Stockholms hetaste startup. Men sen vände hajpen. Försäljningen tog inte fart och bolaget fick i flera omgångar skära ned och befann sig till sist på randen till konkurs.
Läs även: ”Narrative föll i Kickstarter-fällan”
Är det här något av en upprättelse för Narrative?
”Ja, det tycker jag. Det är jätteroligt. Sen hade de lika gärna kunna jobba med Narrative för att göra det här, kan man tycka. Men det handlar mycket om tajming. Men det är kul att se att det vi gjorde redan 2012 inte går obemärkt förbi. Narrative kommer ge avtryck på relationen till kameran många år framöver.”