Hoppa till innehållet

Narrative: ”Snapchat var väldigt insatta i oss”

Narratives tidigare vd bekräftar uppköpssamtalen med Snapchat för Di Digital. ”När man driver ett företag går man inte ner utan en fajt”, säger Martin Källström.

Narratives tidigare vd Martin Källström.
Narratives tidigare vd Martin Källström.

Snapchats uppköp av svenska Narrative (NTL) gick i stöpet bara veckor innan Linköpingsbolaget ansökte om företagsrekonstruktion.

Snapchat var väldigt insatta i Narrative. 

Efter att ha fört samtal under flera möten i Los Angeles under våren meddelade Snapchat att man inte var intresserade av att fullborda en affär.

”Vi nådde inte i mål med Snapchat men det var uppenbart att de var väldigt insatta i Narrative. Sedan berättade de aldrig för oss vilka planer de hade med sina kameraglasögon. Men det var uppenbart när vi pratade med dem att de hade tänkt länge på wearable cameras”, säger Martin Källström.

Läs mer: Snapchat ville köpa svenska Narrative

Hur nära man var en affär med Snapchat var enligt Martin Källström svårt att avgöra. Han säger att Snapchat förmodligen övervägde att antingen bygga sitt eget hårdvaruteam eller köpa ett befintligt.

Samtidigt förde Narrative samtal om uppköp med flera andra icke-svenska aktörer.

”Snapchat var inte sista utvägen. Vi jobbade med några andra spår också av olika slag”‚ säger Martin Källström.

Di Digital avslöjade i våras att två av Narratives amerikanska investerare hade lämnat bolagets styrelse. I juli ansökte sedan bolaget om företagsrekonstruktion.

I september ansökte Narrative om konkurs eftersom man inte hade råd att driva produktionen av sin relativt nylanserade kamera Clip 2 vidare.

”När man driver ett företag går man inte ner utan en fajt”‚ säger Martin Källström, som nu håller på att starta ett nytt företag.

Vad det nya bolaget sysslar med vill han inte gå in på i detalj, men han påpekar att verksamheten faller inom fintechområdet.

Narrative drivs nu vidare av den tidigare teknikchefen Björn Wesén och ett antal tidigare medarbetare.

Läs mer: Teknikchefen kliver in – Narrative räddas från konkurs

Innehåll från Leksands KnäckebrödAnnons

Klimatmärkt knäckebröd – en investering i framtiden

Leksands Knäckebröd är ett av tre svenska livsmedelsföretag som kan skryta med klimatmärkning på sina förpackningar.

– Det är ett sätt att kommunicera vårt starka fokus på hållbarhet och klimat. Att kartlägga hela produktionskedjan ger oss en fullständig bild av var vi står oss idag och ett bra underlag för framtida förbättringar, säger Peter Joon, företagets vd.

Det finns mycket man kan lära sig genom att läsa det finstilta på en matförpackning. Numera kan man även kan få information om en varas hållbarhet och klimatavtryck. Enbart tre svenska företag har klimatmärkning på sina förpackningar och Leksands Knäckebröd är ett av dem.

– Vi har jobbat hårt med hållbarhetsarbetet under många år. 2021 tog vi steget fullt ut och började klimatmärka vårt knäckebröd.

Leksands Knäckebröd följer brödets påverkan på miljön hela vägen från fält till butik.

– Vi kartlägger hela produktionskedjan i detalj. I beräkningen inkluderas allt från råvaror och jordbruk, tillverkning, energiavfall i produktion och förpackningsmaterial såväl som transporter till butik och konsumentsvinn.

Hållbar produktion under två sekler

Produkterna har ett genomsnittligt klimatavtryck på 0,578 CO2e per kilo.

– Det är kul att äntligen svart på vitt kunna visa hur bra vi är. Detta är en riktigt bra siffra, men vi ska bli ännu bättre, säger Peter Joon, vd och sjätte generationens bagarmästare.

Peter berättar att företaget jobbade med hållbarhet redan på 1950-talet, då hans farfar började återvinna värmen från ugnarna som ett led i att sänka energikostnaderna. Vid närmare eftertanke, menar Peter, har inriktningen mot hållbarhet funnits ända sedan starten på 1800-talet.

– Vi har en gammal ärofull traditionen som vi förvaltar och utvecklar för kommande generationer. Min gammelfarmors mormor Jakobs Karin visste att man måste hushålla med resurserna. Vi fortsätter i samma anda nästan tvåhundra år senare.

Höga krav på råvaror

Peter berättar om alla de åtgärder som gör att Leksands Knäckebröd kan skryta med ett lågt klimatavtryck:

– Vi väljer närodlad råg och hämtar vatten från vår egen källa i Badelundaåsen. Vi byter bilar och frakter till fossilfria alternativ och ska installera solpaneler på bageriets tak. Vi har tagit bort all plast i kassar, muggar och kartongband och återvinner all värme från ugnarna till lokalvärme och varmvatten. Ugnarna värms med grön och lokalproducerad el, främst från Trängslet i Älvdalen.

Förbättringar för kommande generationer

Det är inte dyrare att vara grön, menar Peter Joon.

– Vi måste alltid var konkurrenskraftiga prismässigt. Miljöarbetet och besparing går ofta hand i hand. Att vi tar tillvara all överskottsvärme från ugnarna och använder den för uppvärmningen av lokalerna och allt varmvatten sparar både pengar och energi.

Hållbarhetsarbete kan kommuniceras på två sätt – genom att man slår sig på bröstet eller jobbar med ödmjuk självkritik. Enligt Peter Joon väljer Leksands Knäckebröd det sistnämnda.

– Vi har infört klimatmärkningen för att kunna genomföra framtida förbättringar där de ger bäst resultat. Vi är ett familjeföretag och vi tittar inte på kvartalsekonomi – vi tittar på sekel. Min tid som vd är bara en kort stund och sedan tar någon annan över. Leksands Knäckebröd ska leva i många generationer till, då är det minsta vi kan göra att ha ett fortsatt starkt fokus på hållbarhet och klimat, avslutar Peter.

 

 

Mer från Leksands Knäckebröd

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Leksands Knäckebröd och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera