Hoppa till innehållet

Narrative: ”Snapchat var väldigt insatta i oss”

Narratives tidigare vd bekräftar uppköpssamtalen med Snapchat för Di Digital. ”När man driver ett företag går man inte ner utan en fajt”, säger Martin Källström.

Narratives tidigare vd Martin Källström.
Narratives tidigare vd Martin Källström.

Snapchats uppköp av svenska Narrative (NTL) gick i stöpet bara veckor innan Linköpingsbolaget ansökte om företagsrekonstruktion.

Snapchat var väldigt insatta i Narrative. 

Efter att ha fört samtal under flera möten i Los Angeles under våren meddelade Snapchat att man inte var intresserade av att fullborda en affär.

”Vi nådde inte i mål med Snapchat men det var uppenbart att de var väldigt insatta i Narrative. Sedan berättade de aldrig för oss vilka planer de hade med sina kameraglasögon. Men det var uppenbart när vi pratade med dem att de hade tänkt länge på wearable cameras”, säger Martin Källström.

Läs mer: Snapchat ville köpa svenska Narrative

Hur nära man var en affär med Snapchat var enligt Martin Källström svårt att avgöra. Han säger att Snapchat förmodligen övervägde att antingen bygga sitt eget hårdvaruteam eller köpa ett befintligt.

Samtidigt förde Narrative samtal om uppköp med flera andra icke-svenska aktörer.

”Snapchat var inte sista utvägen. Vi jobbade med några andra spår också av olika slag”‚ säger Martin Källström.

Di Digital avslöjade i våras att två av Narratives amerikanska investerare hade lämnat bolagets styrelse. I juli ansökte sedan bolaget om företagsrekonstruktion.

I september ansökte Narrative om konkurs eftersom man inte hade råd att driva produktionen av sin relativt nylanserade kamera Clip 2 vidare.

”När man driver ett företag går man inte ner utan en fajt”‚ säger Martin Källström, som nu håller på att starta ett nytt företag.

Vad det nya bolaget sysslar med vill han inte gå in på i detalj, men han påpekar att verksamheten faller inom fintechområdet.

Narrative drivs nu vidare av den tidigare teknikchefen Björn Wesén och ett antal tidigare medarbetare.

Läs mer: Teknikchefen kliver in – Narrative räddas från konkurs

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera