Hoppa till innehållet

Nästa bakslag för Natural Cycles – utreds även i Storbritannien

Efter oönskade graviditeter har p-appen Natural Cycles stått under lupp av Läkemedelsverket på hemmaplan. Nu har den brittiska motsvarigheten till reklamombudsmannen även startat en utredning kring den svenska startupen.

Natural Cycles grundare Elina Berglund och Raoul Scherwitzl.
Natural Cycles grundare Elina Berglund och Raoul Scherwitzl.Foto: Jesper Frisk (Di)

Sedan januari i år har Natural Cycles digitala preventivmedel utretts av Läkemedelsverket. Det efter att flera anmälningar kommit in till myndigheten från vårdgivare och sjukhus om oönskade graviditeter hos kvinnor som använt bolagets produkt.

Om myndigheten skulle komma fram till att brister finns kan det bli aktuellt med åtgärder, till exempel krav om att korrigera bruksanvisningen, eller än värre ett förbud på den svenska marknaden.

Men Läkemedelsverket har inte bedömt att läget är så allvarligt att man tvingats agera direkt. I stället väntas man bli klara med utredningen i september.

Läs mer:  Utredning får apoteken att tveka om Natural Cycles 

Nu kommer dock nästa bakslag för grundarna Elina Berglund Scherwitzl och Raoul Scherwitzl. Den brittiska motsvarigheten till reklamombudsmannen, Advertisting Standards Authority (ASA), har inlett en utredning mot bolaget efter misstankar om vilseledande marknadsföring. Det rapporterar The Guardian.

Instansen har tagit emot tre anmälningar från privatpersoner kring en annons som publicerades på Facebook under 2017. Natural Cycles anklagas för att ha en missledande och dåligt underbyggt produktbeskrivning. I reklamen sades p-appen vara ett högst tillförligt preventivmedel som har testats i kliniska studier.

”Vi skulle kräva robusta bevis från vilket företag som helst för att stödja ett sådant påstående”‚ säger en talesperson från ASA till tidningen.

ASA har ännu inte fattat något beslut i frågan, men har lämnat preliminära rekommendationer till Natural Cycles. Företrädare hos den svenska startupen uppger att de accepterat att följa dessa, skriver The Guardian, men tillägger att alla deras annonser redan varit väl underbyggda och sanningsenliga.

Läs mer: Natural Cycles grundare om den hårda kritiken: ”Det blev riktigt jobbigt” 

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera