Annons

Nästa bakslag för Natural Cycles – utreds även i Storbritannien

Natural Cycles grundare Elina Berglund och Raoul Scherwitzl.
Natural Cycles grundare Elina Berglund och Raoul Scherwitzl. Foto: Jesper Frisk (Di)
Efter oönskade graviditeter har p-appen Natural Cycles stått under lupp av Läkemedelsverket på hemmaplan. Nu har den brittiska motsvarigheten till reklamombudsmannen även startat en utredning kring den svenska startupen.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Sedan januari i år har Natural Cycles digitala preventivmedel utretts av Läkemedelsverket. Det efter att flera anmälningar kommit in till myndigheten från vårdgivare och sjukhus om oönskade graviditeter hos kvinnor som använt bolagets produkt.

Om myndigheten skulle komma fram till att brister finns kan det bli aktuellt med åtgärder, till exempel krav om att korrigera bruksanvisningen, eller än värre ett förbud på den svenska marknaden.

Men Läkemedelsverket har inte bedömt att läget är så allvarligt att man tvingats agera direkt. I stället väntas man bli klara med utredningen i september.

Läs mer:  Utredning får apoteken att tveka om Natural Cycles 

Nu kommer dock nästa bakslag för grundarna Elina Berglund Scherwitzl och Raoul Scherwitzl. Den brittiska motsvarigheten till reklamombudsmannen, Advertisting Standards Authority (ASA), har inlett en utredning mot bolaget efter misstankar om vilseledande marknadsföring. Det rapporterar The Guardian.

Instansen har tagit emot tre anmälningar från privatpersoner kring en annons som publicerades på Facebook under 2017. Natural Cycles anklagas för att ha en missledande och dåligt underbyggt produktbeskrivning. I reklamen sades p-appen vara ett högst tillförligt preventivmedel som har testats i kliniska studier.

”Vi skulle kräva robusta bevis från vilket företag som helst för att stödja ett sådant påstående”‚ säger en talesperson från ASA till tidningen.

ASA har ännu inte fattat något beslut i frågan, men har lämnat preliminära rekommendationer till Natural Cycles. Företrädare hos den svenska startupen uppger att de accepterat att följa dessa, skriver The Guardian, men tillägger att alla deras annonser redan varit väl underbyggda och sanningsenliga.

Läs mer: Natural Cycles grundare om den hårda kritiken: ”Det blev riktigt jobbigt” 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies