Annons

Nätapotek utmanar med snabbleveranser: ”Vi ska bli störst i Sverige”

Från vänster: Adhan Shawwaf, teknisk chef och medgrundare, Björn Thorngren, vd och grundare och Joanna Elmes, operativ chef och medgrundare för Meds. Foto: Pressbild
Från vänster: Adhan Shawwaf, teknisk chef och medgrundare, Björn Thorngren, vd och grundare och Joanna Elmes, operativ chef och medgrundare för Meds. Foto: Pressbild
Nya nätapoteket Meds tar in 44 miljoner kronor i riskkapital från en rad namnkunniga investerare och utmanar Apotea med ett löfte om leveranser inom en timme. ”Vi ska bli Sveriges största apotek inom fem år”, säger Björn Thorngren, vd och medgrundare av Meds. 
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Det nya nätapoteket Meds lanseras i veckan med ett erbjudande om supersnabba hemleveranser. Bolaget har redan tagit in 44 miljoner kronor i riskkapital från en rad namnkunniga investerare. 

Störst av dessa är Richard Båge, som även blir bolagets ordförande. Han är främst känd som grundare av Insplanet och Mediaplanet, samt som första investerare i techbolag som Kaching, Avtal24 och börsnoterade Storytel. Även Michael Storåkers, grundare av reklambyrån Storåkers McCann, uppges vara med på tåget.

De första 44 miljonerna är att betrakta som en såddrunda.

”Vårt mål är att bli Sveriges största apotek inom fem år. Men det kommer krävas hundratals miljoner kronor i riskkapital för att lyckas med det. De här första 44 miljonerna är att betrakta som en såddrunda”, säger Björn Thorngren, vd och grundare av det nystartade nätapoteket Meds.

Enligt Di Digitals källor har även Christian W Jansson investerat, via familjebolaget Carl Westin AB. Han var tidigare ordförande i Apoteket AB, men lämnade uppdraget i oktober i fjol på grund av sitt ägande i nätdoktorn Min Doktor.

Christian W Jansson hävdar dock att investeringen gjorts av hans son Carl Jansson via familjeföretaget Carl Westin AB.

”Carl har ett långt förflutet som marknadsansvarig för Min Doktor, som han lämnade våren 2017”, skriver Christian W Jansson i ett mejl till Di Digital.

Även Leo Vegas-grundarna Gustav Hagman och Robin Rahm, uppges ha investerat, liksom Felix Hagnö, som grundade Tradedoubler ihop med Spotifys Martin Lorentzon.

Grundaren Björn Thorngren vill dock inte bekräfta dessa namn.

Läs mer: Min Doktors nya vd: ”En del av kritikerna har rätt” 

Sedan avregleringen 2009 har antalet fysiska apotek i Sverige vuxit, samtidigt som traditionella kedjor som Apoteket AB och Apoteket Hjärtat satsat på näthandel. Störst på nätet är dock succébolaget Apotea som såg sin omsättning stiga med 55 procent till 1,5 miljarder kronor i fjol.

Björn Thorngren menar att marknaden för receptbelagda läkemedel i Sverige är perfekt för e-handel. Detta tack vare innovationer som e-recept, mobilt bank-id, samt att vårdkedjan digitaliseras och läkarbesök på nätet blir allt vanligare. 

”E-handeln växer rekordsnabbt. Men den utgör fortfarande bara 7 procent av apoteksbranschens omsättning på 40 miljarder kronor om året. Vi tror att den andelen är 25 procent om tre år”, säger vd Björn Thorngren.

Bolaget beskrivs som ett ett apotek i mobilen som levererar direkt till kunden varje timme.

”Det är ju sjukt att man ska gå till apoteket när man mår dåligt och behöver hämta sin medicin. Med början denna vecka levererar vi receptbelagda läkemedel och andra apoteksvaror varje timme i Stockholms innerstad och i närförorterna. Ambitionen är att bygga ut snabbleveranserna i hela Sverige, men redan nu levererar vi samma dag i en stor del av landet”, säger Björn Thorngren.

Läs mer: Rekordår för Apotea – resultat och lönsamhet flerdubblas 

Nu är fler konkurrenter på väg in på marknaden.

I augusti i fjol rapporterade Di Digital att livsmedelsjätten Axfood startat ett nätapotek ihop med Novax, som är Axfoodägaren Axel Johnson-gruppens investmentbolag, samt entreprenörerna och grundarna Kim Persson, Johan Bergenheim och Henrik Patzer. Bolaget har sedan dess fått namnet Apohem och planen är en lansering under våren, enligt Axfoods presschef Claes Salomonsson.

”Jag tror det dyker upp fler konkurrenter. Men vi tror att vårt mobilfokus och snabba leveranser blir en avgörande fördel”, säger vd Björn Thorngren.

Fotnot: Artikeln har uppdaterats efter publicering med en reaktion från Christian W Jansson.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies