Hoppa till innehållet

Nätapotek utmanar med snabbleveranser: ”Vi ska bli störst i Sverige”

Nya nätapoteket Meds tar in 44 miljoner kronor i riskkapital från en rad namnkunniga investerare och utmanar Apotea med ett löfte om leveranser inom en timme. ”Vi ska bli Sveriges största apotek inom fem år”, säger Björn Thorngren, vd och medgrundare av Meds. 

Från vänster: Adham Shawwaf, teknikchef och medgrundare, Björn Thorngren, vd och grundare och Joanna Elmes, operativ chef och medgrundare för Meds.
Från vänster: Adham Shawwaf, teknikchef och medgrundare, Björn Thorngren, vd och grundare och Joanna Elmes, operativ chef och medgrundare för Meds.

Det nya nätapoteket Meds lanseras i veckan med ett erbjudande om supersnabba hemleveranser. Bolaget har redan tagit in 44 miljoner kronor i riskkapital från en rad namnkunniga investerare. 

Störst av dessa är Richard Båge, som även blir bolagets ordförande. Han är främst känd som grundare av Insplanet och Mediaplanet, samt som första investerare i techbolag som Kaching, Avtal24 och börsnoterade Storytel. Även Michael Storåkers, grundare av reklambyrån Storåkers McCann, uppges vara med på tåget.

De första 44 miljonerna är att betrakta som en såddrunda.

”Vårt mål är att bli Sveriges största apotek inom fem år. Men det kommer krävas hundratals miljoner kronor i riskkapital för att lyckas med det. De här första 44 miljonerna är att betrakta som en såddrunda”, säger Björn Thorngren, vd och grundare av det nystartade nätapoteket Meds.

Enligt Di Digitals källor har även Christian W Jansson investerat, via familjebolaget Carl Westin AB. Han var tidigare ordförande i Apoteket AB, men lämnade uppdraget i oktober i fjol på grund av sitt ägande i nätdoktorn Min Doktor.

Christian W Jansson hävdar dock att investeringen gjorts av hans son Carl Jansson via familjeföretaget Carl Westin AB.

”Carl har ett långt förflutet som marknadsansvarig för Min Doktor, som han lämnade våren 2017”, skriver Christian W Jansson i ett mejl till Di Digital.

Även Leo Vegas-grundarna Gustav Hagman och Robin Rahm, uppges ha investerat, liksom Felix Hagnö, som grundade Tradedoubler ihop med Spotifys Martin Lorentzon.

Grundaren Björn Thorngren vill dock inte bekräfta dessa namn.

Läs mer: Min Doktors nya vd: ”En del av kritikerna har rätt” 

Sedan avregleringen 2009 har antalet fysiska apotek i Sverige vuxit, samtidigt som traditionella kedjor som Apoteket AB och Apoteket Hjärtat satsat på näthandel. Störst på nätet är dock succébolaget Apotea som såg sin omsättning stiga med 55 procent till 1,5 miljarder kronor i fjol.

Björn Thorngren menar att marknaden för receptbelagda läkemedel i Sverige är perfekt för e-handel. Detta tack vare innovationer som e-recept, mobilt bank-id, samt att vårdkedjan digitaliseras och läkarbesök på nätet blir allt vanligare. 

”E-handeln växer rekordsnabbt. Men den utgör fortfarande bara 7 procent av apoteksbranschens omsättning på 40 miljarder kronor om året. Vi tror att den andelen är 25 procent om tre år”, säger vd Björn Thorngren.

Bolaget beskrivs som ett ett apotek i mobilen som levererar direkt till kunden varje timme.

”Det är ju sjukt att man ska gå till apoteket när man mår dåligt och behöver hämta sin medicin. Med början denna vecka levererar vi receptbelagda läkemedel och andra apoteksvaror varje timme i Stockholms innerstad och i närförorterna. Ambitionen är att bygga ut snabbleveranserna i hela Sverige, men redan nu levererar vi samma dag i en stor del av landet”, säger Björn Thorngren.

Läs mer: Rekordår för Apotea – resultat och lönsamhet flerdubblas 

Nu är fler konkurrenter på väg in på marknaden.

I augusti i fjol rapporterade Di Digital att livsmedelsjätten Axfood startat ett nätapotek ihop med Novax, som är Axfoodägaren Axel Johnson-gruppens investmentbolag, samt entreprenörerna och grundarna Kim Persson, Johan Bergenheim och Henrik Patzer. Bolaget har sedan dess fått namnet Apohem och planen är en lansering under våren, enligt Axfoods presschef Claes Salomonsson.

”Jag tror det dyker upp fler konkurrenter. Men vi tror att vårt mobilfokus och snabba leveranser blir en avgörande fördel”, säger vd Björn Thorngren.

Fotnot: Artikeln har uppdaterats efter publicering med en reaktion från Christian W Jansson.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera