Annons

Nätapoteket levererar en miljon skyddsmasker till Karolinska: ”Fortfarande kaos i Kina”

Meds vd och grundare Björn Thorngren, samt entrén till Karolinska universitetssjukhuset i Stockholm.
Meds vd och grundare Björn Thorngren, samt entrén till Karolinska universitetssjukhuset i Stockholm. Foto: Press och TT.
Nätapoteket Meds har anställt 40 personer under coronautbrottet – och ökat sin försäljning med uppemot 400 procent i förra veckan. Nu levererar bolaget miljontals skyddsmasker från Kina till den svenska sjukvården. ”Vi tar betalt för inköp och frakt, men inget mer”, säger vd:n Björn Thorngren.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Nätapoteken var i fjol den snabbast växande nischen inom svensk e-handel. Den största aktören på marknaden är Apotea, följt av utmanarna Meds och Apohem.

Di Digital kunde i början av mars rapportera att försäljningen tagit ytterligare fart till följd av coronautbrottet – och nått nya rekordnivåer.

Privatpersoner beställer hem virusrelaterade produkter som handsprit, men också andra produkter och vanliga receptbelagda läkemedel.

”Försäljningen av alla produkter har ökat. Det intressanta är att äldre människor tar en väldigt stor andel av beställningarna, de var knappt representerade tidigare”, säger vd:n och medgrundaren Björn Thorngren.

Under coronautbrottet har Meds dragit ned på sin marknadsföring för att ”få andrum”, som vd:n uttrycker det. 

”Totalt ökade vi omsättningen med tre till fyra gånger i förra veckan jämfört med en vanlig period”, säger han.

Läs mer: Nätapoteken rekordsäljer – äldre strömmar in: ”Dramatisk utveckling” 

Nu börjar Meds även leverera skyddsmasker till vården. 

De första beställningarna har kommit på totalt 1 miljon masker till Karolinska i Stockholm och 15 000 till Östersunds sjukhus. De landar i Sverige under måndagen.

”Vi har inte haft sjukhus och vårdcentraler som kunder tidigare. Det är nytt initiativ av oss. Vi har speciellt upphandlat maskerna med ett team på plats i Kina”, säger Björn Thorngren.

Även annan kritisk vårdmateriel som desinfektionsmedel och skyddshandskar har köpts in.

Meds hävdar att försäljningen sker helt utan vinstsyfte.

”Det innebär att vi inte alls har någon marginal på maskerna. Vi tar betalt för inköp och frakt, men inget mer”, säger Björn Thorngren.

I förra veckan uppgav Socialstyrelsens krisberedskapschef Taha Alexandersson att det akuta behovet av personlig skyddsutrustning inom vården var löst, men inte behovet på längre sikt.

Hur många masker kan ni nu få ut i svensk sjukvård?

”Det beror på vad vården kan konkretisera för behov. Innan de beställer vill de gärna veta att vi har produkten i lager, men vi kan inte köpa in miljontals masker utan efterfrågan”, säger Björn Thorngren.

Läs mer: Fortsatt rusning efter svenskduons exklusiva andningsmasker 

Maskerna produceras i Kina, epicentret för coronaviruset men som nu har börjat öppna upp sin ekonomi igen.

”Det finns ju ett enormt behov, USA ska till exempel ha 3,5 miljarder masker och i Sverige har man beräknat behovet till 100 miljoner”, säger Björn Thorngren.

Det gör att leveranserna fortfarande omgärdas av vissa osäkerheter. Björn Thorngren beskriver det som ett slitsamt arbete.

”Det är fortfarande kaos i Kina. Alla sliter i leverantörerna. Sedan ska ju produkterna hit, frakten kostar tio gånger mer än normalt och det är heller inte säkert att de går igenom tullen”, säger han.

Läs mer: Nätapotekets vd i corona-karantän 

Björn Thorngren tvingades själv arbeta på distans i början av mars efter att ha besökt coronadrabbade Italien. Han visade dock aldrig upp några sjukdomssymptom och är tillbaka i fullt slag.

”Men jag undviker att vara på vårt lager i Västberga. Vi med administrativa roller har etablerat ett tillfälligt 'war room' på Nobis Hotell i stället”, säger han.

Under den hektiska perioden har Meds stärkt upp sin organisation med 30-40 nya personer, utöver den befintliga personalstyrkan på ungefär 70 personer.

”Vi har dels anställt personer från hotell, som ju drar ned sina verksamheter, men också en hel del unga. Vi har framför allt stärkt upp kundtjänsten och lagret, och nu planerar vi för ett nattskift”, säger han.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer