Hoppa till innehållet

Nätapoteket Meds: ”Fiasko om vi säljer för under 100 miljoner”

Nätapoteket Meds tar in 51 miljoner kronor från bland andra Inbox Capital. Planen är att utmana Apotea. ”Vi ska bli störst av alla apotek på nätet”, säger vd:n Björn Thornfors.

Från vänster: Adhan Shawwaf, teknikchef och medgrundare, Björn Thorngren, vd och grundare och Joanna Elmes, operativ chef och medgrundare för Meds.
Från vänster: Adhan Shawwaf, teknikchef och medgrundare, Björn Thorngren, vd och grundare och Joanna Elmes, operativ chef och medgrundare för Meds.Foto: Press

Nätapoteket Meds tog under 2018 upp kampen med marknadsledaren Apotea. Med snabba leveranser och ett utbud som sträcker sig från receptbelagd medicin till äppelcidervinäger vill Meds påskynda skiftet till nätförsäljning.

”Det finns ett enormt intresse för allt inom e-hälsa egentligen. Skiftet inom apoteksbranschen är igång”, säger Björn Thorngren, vd för Meds och en av bolagets tre grundare.

Han påpekar att antalet fysiska apotek i Sverige minskade under första halvåret 2018, enligt Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket, medan onlinehandeln växte.

Meds har sålt varor via nätet sedan våren 2018. Nyligen tog man in 50 miljoner kronor i en nyemission, vilket fördubblade mängden kapital som har gått in i bolaget. Ägarna värderar hela Meds till 251 miljoner kronor.

”Vi ska ta in flera hundra miljoner och bli störst av alla apotek på nätet, och därmed störst av alla. Det här är bara en del av många rundor”, säger Björn Thorngren.

Läs mer: Så mycket investerar Anders Borg i sina startupbolag 

Nya i ägarlistan är riskkapitalbolaget Inbox Capital. Sedan tidigare finns Felix Hagnö, tidig investerare i Spotify, näringslivsprofilen Michael Storåkers och grundarna av spelbolaget Leovegas, Robin Ramm-Ericson och Gustaf Hagman.

Vi vill bli ett slags Uber för hälsa i Europa

Pengarna ska gå till att utvidga bolagets lageryta, som just nu består av lokaler i Västberga i södra Stockholm. Där har även medarbetarna sin bas.

”Det går över förväntan. Skulle vi sälja för mindre än 100 miljoner kronor i år skulle vi bli besvikna. Det vore ett fiasko”, säger Björn Thorngren.

Som jämförelse omsatte nätapoteket Apotea 1,5 miljarder kronor under 2017. En tredje aktör, Axel Johnson-sfärens Apohem, saknar fortfarande tillstånd att sälja läkemedel.

Omkring 40 procent av Meds försäljning sker till hushåll i Stockholmsområdet. Hemleveranser sker där högst två timmar från beställning. Ambitionen är att snart kunna leverera till både Malmö och Göteborg samma dag.

”I och med att Sverige är ledande kommer vi ha mycket att erbjuda när andra länder rör sig hitåt. Vi vill bli ett slags Uber för hälsa i Europa.”

Läs mer: Tencent går in tungt i svenska spelsuccén Fatshark 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera