Nätapoteket Meds tog under 2018 upp kampen med marknadsledaren Apotea. Med snabba leveranser och ett utbud som sträcker sig från receptbelagd medicin till äppelcidervinäger vill Meds påskynda skiftet till nätförsäljning.
”Det finns ett enormt intresse för allt inom e-hälsa egentligen. Skiftet inom apoteksbranschen är igång”, säger Björn Thorngren, vd för Meds och en av bolagets tre grundare.
Han påpekar att antalet fysiska apotek i Sverige minskade under första halvåret 2018, enligt Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket, medan onlinehandeln växte.
Meds har sålt varor via nätet sedan våren 2018. Nyligen tog man in 50 miljoner kronor i en nyemission, vilket fördubblade mängden kapital som har gått in i bolaget. Ägarna värderar hela Meds till 251 miljoner kronor.
”Vi ska ta in flera hundra miljoner och bli störst av alla apotek på nätet, och därmed störst av alla. Det här är bara en del av många rundor”, säger Björn Thorngren.
Läs mer: Så mycket investerar Anders Borg i sina startupbolag
Nya i ägarlistan är riskkapitalbolaget Inbox Capital. Sedan tidigare finns Felix Hagnö, tidig investerare i Spotify, näringslivsprofilen Michael Storåkers och grundarna av spelbolaget Leovegas, Robin Ramm-Ericson och Gustaf Hagman.
Vi vill bli ett slags Uber för hälsa i Europa
Pengarna ska gå till att utvidga bolagets lageryta, som just nu består av lokaler i Västberga i södra Stockholm. Där har även medarbetarna sin bas.
”Det går över förväntan. Skulle vi sälja för mindre än 100 miljoner kronor i år skulle vi bli besvikna. Det vore ett fiasko”, säger Björn Thorngren.
Som jämförelse omsatte nätapoteket Apotea 1,5 miljarder kronor under 2017. En tredje aktör, Axel Johnson-sfärens Apohem, saknar fortfarande tillstånd att sälja läkemedel.
Omkring 40 procent av Meds försäljning sker till hushåll i Stockholmsområdet. Hemleveranser sker där högst två timmar från beställning. Ambitionen är att snart kunna leverera till både Malmö och Göteborg samma dag.
”I och med att Sverige är ledande kommer vi ha mycket att erbjuda när andra länder rör sig hitåt. Vi vill bli ett slags Uber för hälsa i Europa.”