Annons

Nätbutik för sport- och fiske mot First North

Victor Wennerholm, vd för Nord .
Victor Wennerholm, vd för Nord .
Nätbutiken Nord tar in 21,6 miljoner kronor i en nyemission. Tanken är att notera jakt- och fiskebutiken på First North under andra kvartalet. 
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Sportfiske- och friluftsbolaget Nord siktar på First North. Inför den möjliga noteringen, som bedöms kunna ske under årets andra kvartal, tar bolaget in 21,6 miljoner kronor. Nyemissionen riktar sig till befintliga ägare i första hand. 

"Anledningen till noteringen är att vi vill förvärva bolag och få tillgång till kapitalmarknaden", säger Victor Wennerholm, vd för Nord som säljer produkter för jakt, sportfiske och friluftsliv. 

Bolaget bildades i slutet av 2016 genom en sammanslagning av varumärkena ITAB, Active Outfit och Jaktlust. Handeln sker främst via tre e-handelssidor som enligt bolaget tillsammans har 200 000 besökare per månad och två fysiska butiker, i Stockholm och Surhammar. I fjol omsatte Nord 50 Mkr, varav deras eget klädmärke T&P stod för en tredjedel. Bolaget hade en förlust på 18 Mkr, varav 10 Mkr var icke-återkommande kostnader.

Nord föreslår att den riktade emissionen ska bestå av högst 5,4 miljoner aktier och 5,4 miljoner teckningsoptioner. Optionerna kan användas för nyteckning av aktier under perioden 15 april 2019–15 april 2020.

"Anledningen till emissionen är att säkerställa rörelsekapitaltäckning i linje med det regelverk som finns på First North. Och att fortsätta expandera befintlig verksamhet", säger Victor Wennerholm.

I företrädesemissionen värderas Nord till 43,2 Mkr, exklusive de nya pengarna från emissionen.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies