Hoppa till innehållet

Nätbutik för sport- och fiske mot First North

Nätbutiken Nord tar in 21,6 miljoner kronor i en nyemission. Tanken är att notera jakt- och fiskebutiken på First North under andra kvartalet. 

Victor Wennerholm, vd för Nord .
Victor Wennerholm, vd för Nord .

Sportfiske- och friluftsbolaget Nord siktar på First North. Inför den möjliga noteringen, som bedöms kunna ske under årets andra kvartal, tar bolaget in 21,6 miljoner kronor. Nyemissionen riktar sig till befintliga ägare i första hand. 

"Anledningen till noteringen är att vi vill förvärva bolag och få tillgång till kapitalmarknaden", säger Victor Wennerholm, vd för Nord som säljer produkter för jakt, sportfiske och friluftsliv. 

Bolaget bildades i slutet av 2016 genom en sammanslagning av varumärkena ITAB, Active Outfit och Jaktlust. Handeln sker främst via tre e-handelssidor som enligt bolaget tillsammans har 200 000 besökare per månad och två fysiska butiker, i Stockholm och Surhammar. I fjol omsatte Nord 50 Mkr, varav deras eget klädmärke T&P stod för en tredjedel. Bolaget hade en förlust på 18 Mkr, varav 10 Mkr var icke-återkommande kostnader.

Nord föreslår att den riktade emissionen ska bestå av högst 5,4 miljoner aktier och 5,4 miljoner teckningsoptioner. Optionerna kan användas för nyteckning av aktier under perioden 15 april 2019–15 april 2020.

"Anledningen till emissionen är att säkerställa rörelsekapitaltäckning i linje med det regelverk som finns på First North. Och att fortsätta expandera befintlig verksamhet", säger Victor Wennerholm.

I företrädesemissionen värderas Nord till 43,2 Mkr, exklusive de nya pengarna från emissionen.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera