Hoppa till innehållet

Nätbutik som delägs av H&M och Stenbeck tar in 80 miljoner kronor

Aday, ett amerikanskt startupbolag med ett eget varumärke inom avskalat kvinnligt mode, tar in 80 miljoner kronor riskkapital. H&M är med och försvarar sin andel.

Meg He (tidigare på Atomico) och Nina Faulhaber (tidigare på Index Ventures) som har grundat Aday.
Meg He (tidigare på Atomico) och Nina Faulhaber (tidigare på Index Ventures) som har grundat Aday.Foto: Kollage: TT/Aday

När Aday hösten 2017 tog in 20 miljoner kronor var den svenska klädjätten H&M HM B +0,38%Dagens utveckling en av investerarna. 

När det amerikanska bolaget nu tar in 80 miljoner kronor i en finansieringsrunda som leds av det brittiska riskkapitalbolaget Downing Ventures är H&M med och försvarar sin andel.

Det bekräftar bolagets pressavdelning för Di Digital utan att delge några närmare detaljer.

2018 utnämndes Aday till ett av världens mest innovativa bolag av magasinet Fast Company, som bland annat lyfte fram bolagets tekniskt avancerade men miljövänliga plagg.

Kläderna görs av återvunna fibrer och säljs till huvuddelen via nätbutiker, även om bolaget också har satsat på såkallade pop-up-butiker och har två fysiska butiker.

Aday utmärker sig också genom att ha en styrelse bestående enbart av kvinnor och är grundat av Nina Faulhaber och Meg He, som tidigare har varit riskkapitalister på Index Ventures respektive Atomico. 

Sedan tidigare är även Cristina Stenbeck en mindre delägare i Aday. Genom sitt ägarbolag har hon investerat drygt 1 miljoner kronor.

Läs mer: Stenbeck om sin strategi: ”Vill investera i unga bolag” – så stor är portföljen

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera