Annons

Nätbutik som delägs av H&M och Stenbeck tar in 80 miljoner kronor

Meg He (tidigare på Atomico) och Nina Faulhaber (tidigare på Index Ventures) som har grundat Aday.
Meg He (tidigare på Atomico) och Nina Faulhaber (tidigare på Index Ventures) som har grundat Aday. Foto: Kollage: TT/Aday
Aday, ett amerikanskt startupbolag med ett eget varumärke inom avskalat kvinnligt mode, tar in 80 miljoner kronor riskkapital. H&M är med och försvarar sin andel.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

När Aday hösten 2017 tog in 20 miljoner kronor var den svenska klädjätten H&M en av investerarna. 

När det amerikanska bolaget nu tar in 80 miljoner kronor i en finansieringsrunda som leds av det brittiska riskkapitalbolaget Downing Ventures är H&M med och försvarar sin andel.

Det bekräftar bolagets pressavdelning för Di Digital utan att delge några närmare detaljer.

2018 utnämndes Aday till ett av världens mest innovativa bolag av magasinet Fast Company, som bland annat lyfte fram bolagets tekniskt avancerade men miljövänliga plagg.

Kläderna görs av återvunna fibrer och säljs till huvuddelen via nätbutiker, även om bolaget också har satsat på såkallade pop-up-butiker och har två fysiska butiker.

Aday utmärker sig också genom att ha en styrelse bestående enbart av kvinnor och är grundat av Nina Faulhaber och Meg He, som tidigare har varit riskkapitalister på Index Ventures respektive Atomico. 

Sedan tidigare är även Cristina Stenbeck en mindre delägare i Aday. Genom sitt ägarbolag har hon investerat drygt 1 miljoner kronor.

Läs mer: Stenbeck om sin strategi: ”Vill investera i unga bolag” – så stor är portföljen

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer