Annons

Nätbutiken drar in 277 miljoner – på mat som annars gått till spillo

Matsmarts grundare Ulf Skagerström, Karl Andersson (även vd) och Erik Södergren.
Matsmarts grundare Ulf Skagerström, Karl Andersson (även vd) och Erik Södergren. Foto: Press.
Matsmart sålde i fjol 3 218 ton livsmedel som annars skulle hamnat i soptunnan. Bolaget ökade sina egna intäkter med 75 procent och fortsätter växa. ”Vi taktar mot en omsättning på 400 miljoner kronor i år”, säger vd:n Karl Andersson.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Nätbutiken Matsmart grundades 2014 med affärsidén att sälja livsmedel som annars skulle ha slängts. Rabatterna uppgår i regel till mellan 20 och 90 procent av ursprungspriset.

Bolaget köper varorna direkt från grossister eller producenter. Orsakerna varierar, men ofta handlar det om livsmedel som ska genomgå förpackningsbyten, som är säsongsbetonade och har korta eller passerade bäst-före-datum.

Under 2018 fortsatte tillväxten för Matsmart, visar ett färskt bokslut som Di Digital tagit del av. Intäkterna steg med nästan 75 procent till cirka 277 miljoner kronor.

”Vi fortsätter att attrahera väldigt många nya kunder som aldrig använt Matsmart tidigare. Men vi är också duktiga på att få befintliga kunder att återkomma för nya köp, genom att hålla sortimentet uppdaterat och spännande”, säger vd:n och medgrundaren Karl Andersson.

I fjol sålde bolaget 3 218 ton mat som annars skulle gått till spillo, vilket kan jämföras med 2 022 ton året innan. 

Hur påverkas ni av att klimat- och miljöfrågor tagit en allt större plats i samhällsdebatten?

”Det är så klart fantastiskt för vår utveckling. Medvetenheten om hur vi kan spara på resurser är otroligt mycket större i dag än när vi startade 2014, och den fortsätter att sprida sig snabbt”, säger Karl Andersson.

Tillväxttakten i fjol var dock lägre än mellan 2016 och 2017, då Matsmart ökade sina intäkter med hela 130 procent. 

”Komplexiteten i verksamheten ökar, ju större vi blir. Vi hade nog kunna växa snabbare om vi ville, men valde bland annat att fokusera på att sänka rörelsekostnaderna månad för månad”, säger vd:n.

Läs mer: Nätbutiken Matsmart ökar intäkterna med 130 procent 

Vi valde att lämna Norge på grund av de höga straffskatterna.

Trots effektiviseringsarbetet ökade Matsmart sina förluster på sista raden till nästan 64,5 Mkr under 2018, vilket kan jämföras med ett minusresultat på 45,5 Mkr året innan. 

Det berodde främst på att bolaget gjorde stora investeringar i nya maskiner till sitt lager, enligt Karl Andersson.

Anläggningen i Katrineholm är ungefär 10 000 kvadratmeter stor och ska automatiseras i allt högre grad.

”Vårt lager har gått från att i början skötas helt manuellt med penna och papper, till att i dag vara semiautomatiserat. Det är en förutsättning för att vi ska kunna nå lönsamhet i affären”, säger han.

Läs mer: Johan Kleberg tar ordförandeklubban i Matsmart 

Bolaget har också bytt huvudkontor i Stockholm och flyttat till nya lokaler på Södermalm. 

Koncernen har i dag cirka 150 anställda, nästan dubbelt så många som för ett år sedan.

Investeringarna i verksamheten ska borga för fortsatt tillväxt under 2019.

”Vi taktar mot en omsättning på 400 miljoner kronor i år”, säger Karl Andersson.

Men allt är inte frid och fröjd. I december i fjol beslutade Matsmart att dra sig tillbaka från den norska marknaden, som stod för ungefär 5 procent av bolagets omsättning, efter två år.

”Vi valde att lämna Norge på grund av de höga straffskatterna på importerade livsmedel. För att vara verksam i Norge måste du i princip ha ett fysiskt lager i landet och sälja inhemska produkter. Det gick helt enkelt inte ihop”, säger Karl Andersson.

Nu finns bolaget i Sverige och Finland. Verksamheten på andra sidan Östersjön utvecklas bra, enligt Karl Andersson, och utgjorde i fjol 7 procent av Matsmarts intäkter.

”Vi är jätteglada över utvecklingen i Finland. Nu vill vi ta vårt koncept till ännu fler marknader, men har inte satt ner foten ännu”, säger han.

Läs mer: Ikea investerar i Matsmart – vill expandera utanför Norden 

Sedan starten har Matsmart tagit in runt 175 Mkr i riskkapital från en namnkunnig investerarkrets. Bland ägarna utmärker sig riskkapitalbolagen Edastra Capital och Northzone, stiftelsen Norrsken, möbeljätten Ikea och Axel Johnson-koncernens investeringsbolag D-Ax.

Bolaget är dock i behov av mer externt kapital och planerar att genomföra en ny kapitalrunda under hösten, enligt bokslutet som Di Digital tagit del av.

”Vi funderar på det, men jag kan tyvärr inte ge några detaljer just nu. Intresset utifrån är väldigt stort, vilket är smickrande. Samtidigt är vi glada och tacksamma över de starka ägare som redan är ombord”, säger Karl Andersson.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies