Annons

Nätbutiken får böter för påhittade reor: ”Lurar kunderna”

Jollyrooms vd och storägare Ole Sauar.
Jollyrooms vd och storägare Ole Sauar. Foto: Press.
E-handlaren Jollyroom har systematiskt marknadsfört varor som nedsatta i pris när så inte har varit fallet. Nu får bolaget miljonböter. 
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Jollyroom, Nordens största nätbutik för barnprodukter, förbjuds att påstå att de har reor på varor när priset inte är väsentligt lägre än det har varit tidigare.

Patent- och marknadsdomstolen dömer nu företaget att betala 1,5 miljoner kronor i en markadsstörningsavgift. 

Det skriver Konsumentombudsmannen i ett pressmeddelande.

Enligt domstolen har Jollyroom ”systematiskt marknadsfört” varor som nedsatta i pris när så inte alls varit fallet. Det i sin tur har vilselett många konsumenter.

Myndigheterna har haft ögonen på Jollyrooms reor i flera år. Redan hösten 2018 utfärdade Patent- och marknadsdomstolen ett interimistiskt förbud mot den aktuella reklamen.

Läs mer: Jollyrooms vd om KO-stämningen: ”Vi har gett kunderna lägre priser” 

Pär Magnusson, processråd vid Konsumentombudsmannen (KO), uttalar sig om den färska domen från Patent- och marknadsdomstolen i ett pressmeddelande:

”Vi anser att Jollyroom sviker konsumenterna genom att marknadsföra varor som billigare när priset egentligen inte alls är sänkt. Företag som gör på det här viset lurar kunderna genom att lyfta fram röda priser och spelar på vår önskan att göra en bra affär. Det är olagligt och oschysst, både mot konsumenterna och andra företag som följer reglerna.”

Bryter Jollyroom mot förbudet riskerar de ytterligare vite på 3 miljoner kronor.

Läs även: Svenskarnas skuldberg växer – Konsumentverket utreder 40 Kreditbolag för övertramp 

I fjol växte nätbutikens omsättning med omkring 40 procent till 1,4 miljarder kronor.

I veckan förbjöd Konsumentombudsmannen även Sportamore, Intersport och Ur & Penn att använda felaktiga påståenden om ordinarie pris.

I Sportamores marknadsföring används genomgående överstrukna priser, skriver myndigheten i sitt föreläggande. Men de överstrukna priserna har knappt använts som ordinarie pris, noterar myndigheten.

Läs mer: KO kritiserar flera bolags reor – hotar med miljonböter 

Ett av fallen gäller ett par skridskor som Sportamore sålde för 2 445 kronor. Bredvid syntes ett överstruket pris på 3 495 kronor och en text: ”-30 %”.

Men enligt Konsumentverket har varans ordinarie prislapp inte varit 3 495 kronor sedan februari 2018.

Di Digital söker Jollyrooms vd Ole Sauar.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer