I november fälldes Jollyroom i Patent- och marknadsdomstolen och dömdes att betala 1,5 miljoner kronor i en marknadsstörningsavgift.
Läs mer: Nätbutiken får böter för påhittade reor: ”Lurar kunderna”
Bolaget, som är Nordens största nätbutik för barnprodukter, förbjöds då att påstå att de har reor på varor när priset inte är väsentligt lägre än det har varit tidigare.
Nu, drygt en månad efter den förra domen fälls nätbutiken igen, skriver Konsumentverket i ett pressmeddelande.
Vid en uppföljande granskning uppmärksammades nämligen att Jollyroom brutit mot det interimistiska förbudet eftersom de använt uttryck som ”Allt ska bort!”, ”Shoppa utgående sortiment” och ”Gäller så långt lagret räcker” utan att priserna i kampanjen varit väsentligt lägre än de vanliga priserna.
Patent- och marknadsdomstolen dömer därför Jollyroom att betala 3 miljoner kronor i vite.
”Jag är mycket nöjd med Patent- och marknadsdomstolens dom. Det här visar att det kostar att begå upprepade överträdelser av reabestämmelserna. Jag hoppas nu att också andra aktörer som använder sig av samma knep tar lärdom av detta”, säger Cecilia Tisell, konsumentombudsman och generaldirektör för Konsumentverket, i pressmeddelandet.
Myndigheterna har haft ögonen på Jollyrooms reor i flera år. Redan hösten 2018 utfärdade Patent- och marknadsdomstolen ett interimistiskt förbud mot den aktuella reklamen.
I fjol växte Jollyrooms omsättning med omkring 40 procent till 1,4 miljarder kronor.