Hoppa till innehållet

Nätbutiken Matsmart ökar intäkterna med 130 procent

Matsmart sålde i fjol 2 022 ton mat som annars skulle gått till spillo. På kuppen fördubblades bolagets intäkter till 159 miljoner kronor.

Matsmarts grundare Ulf Skagerström, Karl Andersson (även vd) och Erik Södergren.
Matsmarts grundare Ulf Skagerström, Karl Andersson (även vd) och Erik Södergren.

Nätbutiken Matsmart lanserades i januari 2014 med affärsidén att köpa livsmedel som annars skulle ha slängts och sälja det på nätet till ett lägre pris än i kedjornas butiker. 

Rabatterna uppgår i regel till mellan 20 och 90 procent av ursprungspriset. Orsakerna varierar, men ofta handlar det om förpackningsbyten, säsongsvaror samt korta eller passerade bäst-före-datum.

Under 2017 tog försäljningen rejäl fart för Matsmart, enligt en färsk årsredovisning som Di Digital har tagit del av. Intäkterna landade på 159,3 miljoner kronor, en ökning med nästan 130 procent från 69,3 Mkr året innan.

”Det är superkul. De största anledningarna är nya kunder som hittat till oss men också lojaliteten hos våra kunder, när de väl hittat till oss så återkommer de gärna”, säger Karl Andersson, vd och medgrundare.

Förlusterna ökar, men betydligt långsammare än intäkterna. Minusresultatet landade på 40,3 Mkr under fjolåret, i jämförelse 32,3 Mkr 2016.

”Vi investerar för att kunna fortsätta växa. Främst i marknadsföring samt lager och logistik”, säger Karl Andersson.

Det finns inga planer på att i närtid visa upp svarta siffror på sista raden, enligt Karl Andersson, även om bolaget aktivt arbetar med att förbättra nyckeltalen för att så småningom nå lönsamhet.

Matsmart grundades av Karl Andersson, Erik Södergren och Ulf Skagerström och för tillfället finns tjänsten i Sverige, Norge och Finland. Det finns planer på att öppna i fler länder i Norden och Europa, antingen senare i år eller under 2019.

Läs mer: Matsmart fyller på kassan – ska expandera utanför Norden 

Förra året sålde Stockholmsbolaget totalt 2 022 ton mat som annars skulle ha gått till spillo, enligt egen utsago.

”Marknadsföringen gör mycket för att locka nya kunder, men det handlar framför allt om 'mun till mun' vilket vi är mest stolta över”, säger Karl Andersson.

Under inledningen av 2018 hade Matsmart en omsättningstakt på runt 250 till 300 Mkr, enligt vad Karl Andersson tidigare uppgett för Di Digital, men han vill ännu inte ge någon prognos för helåret.

”Vi har haft en kraftig tillväxt de första kvartalen och försäljningen håller i sig”, säger han.

Sedan starten har Matsmart tagit in runt 175 Mkr i riskkapital från en namnkunnig investerarkrets. På ägarlistan finns bland andra Northzone, Norrsken Foundation, Axel Johnson-sfärens startupgren D-Ax, samt Avito-grundarna Jonas Nordlander och Filip Engelbert.

Överraskande nog hoppade även möbeljätten Ikea på tåget i början av 2018 och klev in som delägare.

”Vi kommer inte att utnyttja plattformen initialt, men man vet aldrig vad som händer i framtiden”, har Krister Mattsson, chef för corporate finance på Ikea Group, tidigare sagt till Di Digital.

Kan det bli aktuellt med fler kapitalrundor i närtid, eller är ni nöjda?

”Eftersom vi satsar på tillväxt just nu så kommer mer externt kapital behövas, men vi är inte i en runda nu”, säger Karl Andersson, vd på Matsmart.

Läs mer: Ikea öppnar för fler techförvärv 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera