Nätbutiken Matsmart lanserades i januari 2014 med affärsidén att köpa livsmedel som annars skulle ha slängts och sälja det på nätet till ett lägre pris än i kedjornas butiker.
Rabatterna uppgår i regel till mellan 20 och 90 procent av ursprungspriset. Orsakerna varierar, men ofta handlar det om förpackningsbyten, säsongsvaror samt korta eller passerade bäst-före-datum.
Under 2017 tog försäljningen rejäl fart för Matsmart, enligt en färsk årsredovisning som Di Digital har tagit del av. Intäkterna landade på 159,3 miljoner kronor, en ökning med nästan 130 procent från 69,3 Mkr året innan.
”Det är superkul. De största anledningarna är nya kunder som hittat till oss men också lojaliteten hos våra kunder, när de väl hittat till oss så återkommer de gärna”, säger Karl Andersson, vd och medgrundare.
Förlusterna ökar, men betydligt långsammare än intäkterna. Minusresultatet landade på 40,3 Mkr under fjolåret, i jämförelse 32,3 Mkr 2016.
”Vi investerar för att kunna fortsätta växa. Främst i marknadsföring samt lager och logistik”, säger Karl Andersson.
Det finns inga planer på att i närtid visa upp svarta siffror på sista raden, enligt Karl Andersson, även om bolaget aktivt arbetar med att förbättra nyckeltalen för att så småningom nå lönsamhet.
Matsmart grundades av Karl Andersson, Erik Södergren och Ulf Skagerström och för tillfället finns tjänsten i Sverige, Norge och Finland. Det finns planer på att öppna i fler länder i Norden och Europa, antingen senare i år eller under 2019.
Läs mer: Matsmart fyller på kassan – ska expandera utanför Norden
Förra året sålde Stockholmsbolaget totalt 2 022 ton mat som annars skulle ha gått till spillo, enligt egen utsago.
”Marknadsföringen gör mycket för att locka nya kunder, men det handlar framför allt om 'mun till mun' vilket vi är mest stolta över”, säger Karl Andersson.
Under inledningen av 2018 hade Matsmart en omsättningstakt på runt 250 till 300 Mkr, enligt vad Karl Andersson tidigare uppgett för Di Digital, men han vill ännu inte ge någon prognos för helåret.
”Vi har haft en kraftig tillväxt de första kvartalen och försäljningen håller i sig”, säger han.
Sedan starten har Matsmart tagit in runt 175 Mkr i riskkapital från en namnkunnig investerarkrets. På ägarlistan finns bland andra Northzone, Norrsken Foundation, Axel Johnson-sfärens startupgren D-Ax, samt Avito-grundarna Jonas Nordlander och Filip Engelbert.
Överraskande nog hoppade även möbeljätten Ikea på tåget i början av 2018 och klev in som delägare.
”Vi kommer inte att utnyttja plattformen initialt, men man vet aldrig vad som händer i framtiden”, har Krister Mattsson, chef för corporate finance på Ikea Group, tidigare sagt till Di Digital.
Kan det bli aktuellt med fler kapitalrundor i närtid, eller är ni nöjda?
”Eftersom vi satsar på tillväxt just nu så kommer mer externt kapital behövas, men vi är inte i en runda nu”, säger Karl Andersson, vd på Matsmart.
Läs mer: Ikea öppnar för fler techförvärv