Hoppa till innehållet

Näthandel av vin får ministern att se rött

I dagsläget har 117 aktörer tillstånd att sälja alkohol på nätet i Sverige. Nu vill regeringen ta ett krafttag för att säkra Systembolagets monopol, skriver Dagens Nyheter.

Socialminister Lena Hallengren
Socialminister Lena HallengrenFoto: TT. Kollage.

Di Digital har tidigare rapporterat om Systembolagets offensiv mot digitala vintjänster som sajten Winefinder och appen Vivino.

När Vivinos tjänst lanserades i Sverige i fjol erbjöd man sina kunder att köpa hem drycker direkt i appen eller på webben och få vinerna levererade hem till dörren av Budbee. 

I en stämningsansökan riktad mot Vivino i februari menade Systembolaget dessutom att appen framställer sin tjänst som en vinåterförsäljare och att de är för uppsökande i sin marknadsföring. Vivino meddelade kort därefter att de kommer ta ett steg tillbaka i sin reklam – av ”försiktighetsskäl”.

Läs mer: Efter stämningen – nu backar Vivino: ”Kommer inte fortsätta”

Nu har socialminister Lena Hallengren meddelat att regeringen vill ta ett krafttag mot det växande utbudet av vinhandlare på nätet. Det skriver Dagens Nyheter.

I enlighet med EU:s regelverk är det, Sveriges alkoholmonopol till trots, tillåtet för företag att hjälpa kunder med privatimport från andra länder. 

I dag finns 117 aktörer i Sverige med tillstånd att sälja alkohol på nätet givet att vissa villkor är uppfyllda.

”Man kan inte agera som att man är ett systembolag när man inte är det. Det är mitt svar. Man bör inte kunna agera på samma sätt som Systembolaget om Systembolaget har ett monopol”, säger Lena Hallengren till tidningen.

Syftet med offensiven att säkra Systembolagets försäljningsmonopol. När det ska ske och hur det ska gå till meddelar ministern inte.

Mer om Systembolagets tvist med Vivino i Digitalpodden:

Lyssna på podden

Äldre avsnitt av den här podden hittar du genom att gå till vår samlingssida.

Samlingssida för poddar
Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera