Hoppa till innehållet

Nätjättar lovar förebygga extremt innehåll

Nätjättarna lovar att arbeta förebyggande för att hindra publiceringar av extremistiskt innehåll.

Bland dem finns Facebook som skärper användarreglerna för att minska risken för att framtida terrordåd direktsänds på plattformens videotjänst.

Facebooks Mark Zuckerberg i möte med Frankrikes president Emmanuel Macron i Paris.
Facebooks Mark Zuckerberg i möte med Frankrikes president Emmanuel Macron i Paris.Foto: Yoan Valat
Foto: Charles Platiau

Facebook presenterade de nya åtgärderna inför ett möte i Paris på onsdagen mellan världsledare och representanter för internationella nätjättar som Facebook, Google och Twitter, där huvudämnet var just spridningen av terrorbilder på sociala medier. Efteråt gav de ett gemensamt uttalande där bolagen åtar sig att arbeta för att förhindra publiceringar av inlägg med vålds- och extremistisk karaktär.

"Spridning av sådant material på nätet går ut över offrens mänskliga rättigheter, vår gemensamma säkerhet och alla människor i världen", lyder uttalandet, rapporterar nyhetsbyrån AFP.

Frankrikes president Emmanuel Macron fanns med på mötet, som hölls på initiativ av Nya Zeelands premiärminister Jacinda Ardern. Hon har tidigare kritiserat bland annat Facebook för att inte ha gjort tillräckligt för att hindra spridningen av bilderna från terrordådet.

Diskussionen om våldsdåd som direktsänds på nätet har pågått i flera år, men intensifierades efter terrordådet i Christchurch i Nya Zeeland då en ensam gärningsman dödade 51 människor i två moskéattacker och livesände en del av massmordet på Facebook.

Sedan terrorattacken den 15 april har Facebook funderat över vad bolaget kan göra annorlunda för att undvika att tjänsten används för att göra skada eller sprida hat, enligt ett pressmeddelande. Två månader senare har ledningen kommit fram till att användare som bryter mot vissa regler ska blockeras från att livesända videor under en viss tidsperiod. Facebook tar som exempel en person som delar en länk till ett uttalande från en terrororganisation. Bolaget planerar även att förbjuda samma användare från att annonsera på plattformen.

"Vi inser att det finns en balansgång mellan att lyssna till de användare som skulle föredra obehindrad tillgång till våra tjänster, och att införa de restriktioner som krävs för att skydda dem som använder Facebook", skriver företaget i pressmeddelandet.

Facebook ska också satsa 7,5 miljoner dollar, motsvarande drygt 70 miljoner kronor, på att utveckla ny teknik som ska upptäcka kopior av våldsvideor som redigeras i syfte att undvika att de blockeras. Under det första dygnet efter attacken i Christchurch plockade bolaget ned runt 1,5 miljoner videor som innehöll bilder från terrordådet. Sammanlagt har fler än 900 olika versioner av videoklippet lagts upp på tjänsten.

Den nya tekniken ska förhoppningsvis också kunna användas för att upptäcka andra typer av manipulerade videoklipp, bilder och ljud, samt för att göra skillnad på användare som publicerar materialet ovetande om att det är manipulerat – och de som gör det med uppsåt.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera