Hoppa till innehållet

Nätläkarens tunga nota – gör förlust på 329 miljoner

Nätläkaren Min Doktor redovisar en förlust på 329 miljoner kronor för helåret 2018. Det är tre gånger så mycket som förlusten under 2017. 

Jonas Vig är vd på Min Doktor, som till höger syns tillsammans med andra digitala vårdappar.
Jonas Vig är vd på Min Doktor, som till höger syns tillsammans med andra digitala vårdappar.Foto: Press och TT.

Intäkterna växte under året med 54 procent och till 108 miljoner kronor. Det rapporterar nyhetssajten Breakit

Det är helt enligt plan.

Bolaget har under 2018 gjort en nedskrivning på 161 miljoner till följd av att den internationella delen av verksamheten knoppades av till ett fristående bolag kallat Docly. Rörelseförlusten uppgick dock till 167 miljoner kronor. 

”Det är helt enligt plan. Vi gjorde en hel del stora saker under förra året, och har rustat bolaget för den expansion som vi just nu är inne i”, säger Jonas Vig, vd för Min Doktor.

Läs mer: Så många anställda får lämna Min Doktors teknikleverantör i Malmö 

Han uppger även att tillväxten för bolaget i år ska bli betydlig högre och att vi inom några år kommer använda allt mer digital vård som är anpassad för individen utifrån var man befinner sig.

Sedan slutet på juni 2018 har ICA-koncernen genom en investering på 335 miljoner kronor klivit in som en av delägarna i bolaget. 

I affären ingick även 12 så kallade minutkliniker, värderade till 225 miljoner kronor, som blev tidigare hade varit en del av Apotek Hjärtat.

De stora konkurrenterna till Min Doktor är Kry, Doktor.se och Doktor24.

Läs mer: Icas köp av Min Doktor får hård kritik: ”Risk för ökade kostnader för patienten” 

(Di Digital/Finwire)

Hör Di Digitals intervju med Min Doktors grundare:

Lyssna på podden

Äldre avsnitt av den här podden hittar du genom att gå till vår samlingssida.

Samlingssida för poddar
Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera