Hoppa till innehållet

Nätläkaren Kry satsar på psykologitjänst

Den digitala vårdcentralen Kry breddar verksamheten och satsar på psykologi. 

Jesper Enander leder Krys psykologisatsning.
Jesper Enander leder Krys psykologisatsning.Foto: Kry

Stockholmsbaserade Kry (NTL) grundades 2014 och har som affärsidé att erbjuda läkarbesök via videolänk. Totalt har bolaget tagit in omkring 260 miljoner i riskkapital sedan starten. 

Nu breddar bolaget sin verksamhet med psykologi. Satsningen leds sedan två månader tillbaka av Jesper Enander som senast kommer från Karolinska institutet. 

”Jag har under lång tid jobbat med att modernisera hur vi hjälper människor med psykisk ohälsa. Kry vågar redan utmana för att patienter ska få tillgång till vård och med deras tekniska kunnande såg jag en möjlighet att i stor skala kunna förverkliga mina idéer. Det känns otroligt spännande att kunna göra verklig skillnad för många människor”, säger Jesper Enander i en kommentar.

Läs mer: Fördel Kry i jakten på digitala vårdbesök

Exakt hur den nya tjänsten kommer se ut vill bolaget inte berätta mer än att det handlar om kognitiv beteendeterapi, KBT, i mobilen. 

”Över 50 procent av alla som är sjukskrivna i Sverige är det på grund av psykisk ohälsa. En tragedi på såväl det personliga planet som för samhället i stort. Samtidigt finns det starka bevis för att digital KBT-terapi har väldigt god effekt. Problemet har varit att ingen aktör haft förmågan att kunnat bygga och distribuera en sådan lösning på stor skala”, säger Jesper Enander. 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera