Hoppa till innehållet

Kry-grundarens nya satsning: CBD-olja

Serieentreprenören Josefin Landgårds senaste satsning ryms i en liten butelj och är het i USA - men kontroversiell i Sverige. ”Man får hoppas att vi har bra tajming”, säger hon till Di Digital om sitt nya bolag som säljer CBD-olja på nätet.

Kollage: Josefin Landgård och växten hampa, som CBD-olja görs av.
Kollage: Josefin Landgård och växten hampa, som CBD-olja görs av.

2014 var Josefin Landgård med och grundade Kry, som sedermera vuxit till en av Europas största nätläkare. Sina operativa uppdrag har hon lämnat men hon har kvar aktier i bolaget.

Nu ägnar hon sin tid åt bolaget Mantle som i dagarna lanserar en så kallad CBD-olja, en olja från växten hampa, på den svenska marknaden.

”Jag är intresserad av hälsa och har byggt upp flera digitala bolag tidigare, så det här känns som en perfekt matchning”, säger Josefin Landgård som även har varit bland annat Sverige-vd på prenumerationstjänsten Glossybox.

CBD, som står för cannabidiol, utvinns ur hampa och är ett av plantans aktiva ämnen men är till skillnad från substansen THC, som också finns i växten, inte narkotikaklassat.

”Man droppar oljan under tungan, men man kan också blanda den i dryck. Den är klar och smakar inte kemikalier, utan mer örtigt”, säger Josefin Landgård som understryker att oljan inte innehåller någon THC och inte ger någon ruseffekt.

I USA har CBD-olja fått alltmer strålkastarljus riktat mot sig de senaste åren. Bland annat har superkändisen Kim Kardashian talat sig varm om dess påstådda effekter.

Läs även: Mia Brunell Livfors: Cannabis är den största trenden

Det är också från USA som Josefin Landgård och hennes medgrundare Stina Lönnkvist har hämtat inspiration.

”När jag var där såg jag att marknaden hade exploderat. Jag började ta CBD som en del av min rutin och upplevde att det hjälpte mig att komma till ro på kvällen och bli mer balanserad i vardagen. Men i Europa var det svårt att hitta kvaliteten jag vill ha”, säger Josefin Landgård.

Vi är trygga med att vi följer lagarna

Den svenska marknaden än så länge i sin linda, konstaterar hon.

”Man får hoppas att vi har bra tajmning, men det är alltid svårt att veta. En sak som är tacksam är att vi ligger 3-4 år efter USA. Så vi kan ta lärdom av hur branschen har utvecklats”, säger hon.

Men här i Sverige är produktens status omtvistad. I fjol slog Högsta domstolen fast att om oljan innehåller THC ska den klassas som narkotika. Läkemedelsverket har också förbjudit ett antal företag att sälja CBD-olja utan THC med motiveringen att deras produkter ska klassas som läkemedel.

Hur ser den juridiska situationen ut?

”Det är inte helt lätt att förstå exakt vad som gäller och vi har därför använt jurister som är experter just på CBD”, säger hon och fortsätter:

”CBD är lagligt att sälja i Sverige så länge produkten inte innehåller THC och man inte gör påståenden om medicinska effekter. Gör man det så läkemedelsklassas den per definition.”

Med det i åtanke - hur ska ni marknadsföra er?

”Vi är trygga med att vi följer lagarna. Marknadsföringen blir så klart lite klurigare med så många riktlinjer, men det blir också en spännande utmaning. Eftersom vi är ett direkt-till-konsument-bolag finns det intressanta möjligheter att lära känna våra kunder och skapa en community med kreativt och informativt innehåll som intresserar dem.”

Jag kan använda mina egna pengar och göra vad jag vill och bygga något jag brinner för

Hampan som Mantle använder odlas och handplockas av en småskalig schweizisk aktör. Oljan ska säljas direkt till kunderna via nätet men också genom vissa återförsäljare. Slutpriset blir 1 299 kronor för en butelj på 20 ml och 749 kronor för 10 ml.

Hur stort tror du att det här kan bli?

”Kan man säga större än Kry? Först utforskade jag idén för att den verkade kul att testa. Men ju mer jag har jobbat, desto mer har jag börjat tro att det går ett bygga ett riktigt stort bolag av Mantle.”

Rådgivare till bolaget och styrelseuppleant är Sophia Bendz, partner på riskkapitalbolaget Atomico och mångårig marknadsföringschef på Spotify.

Det är roligt att investera, men det roligaste är att bygga bolag

Bolaget är än så länge finansierat av Josefin Landgård själv, men hon öppnar för att riskkapital kan bli aktuellt i ett senare skede.

”Det känns lyxigt för att det är så roligt att jobba med Mantle. Jag kan använda mina egna pengar och göra vad jag vill och bygga något jag brinner för”, säger hon.

Planen är också att bredda sortimentet.

”Vi kommer successivt att lansera fler produkter, alla med fokus på hälsa och välmående”, säger hon.

Efter resan med Kry har Josefin Landgård även blivit ängelinvestare. Hon har bland annat satsat på rakhyvelsbolaget Estrid, femtechbolaget Grace Health och nätverksappen Hon. Från det senare bolaget har hon hämtat två anställda till sitt nya bolag.

”Det är roligt att investera, men det roligaste är att bygga bolag, så jag har lagt mycket av det andra åt sidan. Mantle är mitt huvudfokus nu”, säger hon.

Läs även: De driver Nordens första cannabisfond - ”Större intresse än vi trott”

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera