Hoppa till innehållet

Nätläkaren lanserar ny plattform: ”Marknaden är på ett par hundra miljoner”

Aleris-ägda Doktor24 breddar affärsmodellen. Orsaken är att minska känsligheten för sänkta ersättningarna till nätläkartjänsten. Nu ska bolaget sälja sin teknikplattform och man räknar med en stor potentiell marknad.

I mitten av juni sänktes ersättningarna till nätläkarna, från 650 till 500 kronor per patientbesök. Det fick flera aktörer att rasa, både Kry och Min Doktor var snabbt ute och protesterade mot förändringen.

För att inte stå och falla med ersättningsnivån för digitala vårdbesök har Doktor24 utvecklat flera intäktsben: digitala vårdmöten, försäkringspatienter och en plattformsaffär där bolaget säljer sin tekniska plattform till andra vårdgivare.

Det sistnämnda ska bolaget nu börja sälja på bred front till Sveriges olika landsting och regioner. Bolaget tror starkt på plattformen, som ska heta Plattform24, och att den ska öppna upp för stora affärer för Doktor24.

”Marknaden är på ett par hundra miljoner, då räknar vi bara i Sverige”, säger Jacob Stedman, vice vd och produktchef på Doktor24.

Doktor24 ägs av vårdkoncernen Aleris.

”Vi har sett den här utvecklingen sen dag ett. Därför såg vi från början att vi måste satsa på flera intäktsströmmar till bolaget, så att vi inte är lika känsliga för olika nivåförändringar på ersättningarna för vårdbesöken”, säger Tobias Perdahl, bolagets medicinska chef.

Läs mer: Sänkt ersättning – nätläkare rasar: ”Att strypa oss riskerar folks hälsa” 

Med Plattform24 vill man på sikt nå fler marknader.

”Under det senaste året har vi fått väldigt många propåer från fysiska vårdgivare. De ville hålla en integrerad vårdkedja digitalt och köpa plattformen vi använder. Då bestämde vi oss för att utveckla tjänsten för att nu kunna sälja den”, säger Jacob Stedman.

Men konkurrensen om att sälja systemplattformar till den traditionella vården är stor. Flera svenska aktörer jobbar med att sälja sina tekniska plattformar till vårdgivare.

Vi är med i några upphandlingar.

Miljardvärderade Doktor.se – som backas av bland andra Bonnier Ventures och Daniel Wellington-grundaren Filip Tysander – har börjat sälja den kommunikationsplattform som man använt sig av i den egna vårdgivarappen.

En annan konkurrent är techbolaget Visiba Care, som sedan 2014 säljer mjukvara till både privata och offentliga vårdbolag som vill öppna egna digitala mottagningar. De levererar redan sin tjänst till Västra Götalandsregionen, ett av Sveriges största landsting.

Läs mer: Visiba Care hjälper landstingen att bli digitala – tar in 30 miljoner 

Plattform24, liksom tjänsten Doktor24, bygger på en anamnes- och triagemetod som med hjälp av artificiell intelligens, AI, tar reda på vilken vård patienten behöver. AI:n är alltså kärnan i plattformen, som bolaget jobbat på det senaste året för att ta fram. Det är också AI:n som eventuellt kan särskilja Plattform24 från konkurrenterna.

Redan nu har bolagets AI-motor genomfört en kvarts miljon patientdialoger, hävdar bolaget. Doktor24 har samarbete med runt 70 vårdgivare och når därmed nästan 600 000 listade patienter. Piloter genomförs i flera regioner, bolaget tycks alltså vara på god väg att komma in i ”finrummet” bland regionernas system.

”Det är bara att köra igång. Vi har byggt plattformen för att ha hög kapacitet att skala upp, det kan vi göra från och med nu. Vi är med i några upphandlingar och tror att ett flertal regioner kommer att införa det här”, säger Jacob Stedman.

Doktor24 ingår i Aleris innovationsbolag Aleris X, som förra året omsatte blygsamma 7,3 Mkr med kostnader på hela 82,6 Mkr. Kostnaderna täcks dock i sin helhet av koncernbidrag, visar bolagets färska årsredovisning som Di Digital tagit del av.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera