I mitten av juni sänktes ersättningarna till nätläkarna, från 650 till 500 kronor per patientbesök. Det fick flera aktörer att rasa, både Kry och Min Doktor var snabbt ute och protesterade mot förändringen.
För att inte stå och falla med ersättningsnivån för digitala vårdbesök har Doktor24 utvecklat flera intäktsben: digitala vårdmöten, försäkringspatienter och en plattformsaffär där bolaget säljer sin tekniska plattform till andra vårdgivare.
Det sistnämnda ska bolaget nu börja sälja på bred front till Sveriges olika landsting och regioner. Bolaget tror starkt på plattformen, som ska heta Plattform24, och att den ska öppna upp för stora affärer för Doktor24.
”Marknaden är på ett par hundra miljoner, då räknar vi bara i Sverige”, säger Jacob Stedman, vice vd och produktchef på Doktor24.
Doktor24 ägs av vårdkoncernen Aleris.
”Vi har sett den här utvecklingen sen dag ett. Därför såg vi från början att vi måste satsa på flera intäktsströmmar till bolaget, så att vi inte är lika känsliga för olika nivåförändringar på ersättningarna för vårdbesöken”, säger Tobias Perdahl, bolagets medicinska chef.
Läs mer: Sänkt ersättning – nätläkare rasar: ”Att strypa oss riskerar folks hälsa”
Med Plattform24 vill man på sikt nå fler marknader.
”Under det senaste året har vi fått väldigt många propåer från fysiska vårdgivare. De ville hålla en integrerad vårdkedja digitalt och köpa plattformen vi använder. Då bestämde vi oss för att utveckla tjänsten för att nu kunna sälja den”, säger Jacob Stedman.
Men konkurrensen om att sälja systemplattformar till den traditionella vården är stor. Flera svenska aktörer jobbar med att sälja sina tekniska plattformar till vårdgivare.
Vi är med i några upphandlingar.
Miljardvärderade Doktor.se – som backas av bland andra Bonnier Ventures och Daniel Wellington-grundaren Filip Tysander – har börjat sälja den kommunikationsplattform som man använt sig av i den egna vårdgivarappen.
En annan konkurrent är techbolaget Visiba Care, som sedan 2014 säljer mjukvara till både privata och offentliga vårdbolag som vill öppna egna digitala mottagningar. De levererar redan sin tjänst till Västra Götalandsregionen, ett av Sveriges största landsting.
Läs mer: Visiba Care hjälper landstingen att bli digitala – tar in 30 miljoner
Plattform24, liksom tjänsten Doktor24, bygger på en anamnes- och triagemetod som med hjälp av artificiell intelligens, AI, tar reda på vilken vård patienten behöver. AI:n är alltså kärnan i plattformen, som bolaget jobbat på det senaste året för att ta fram. Det är också AI:n som eventuellt kan särskilja Plattform24 från konkurrenterna.
Redan nu har bolagets AI-motor genomfört en kvarts miljon patientdialoger, hävdar bolaget. Doktor24 har samarbete med runt 70 vårdgivare och når därmed nästan 600 000 listade patienter. Piloter genomförs i flera regioner, bolaget tycks alltså vara på god väg att komma in i ”finrummet” bland regionernas system.
”Det är bara att köra igång. Vi har byggt plattformen för att ha hög kapacitet att skala upp, det kan vi göra från och med nu. Vi är med i några upphandlingar och tror att ett flertal regioner kommer att införa det här”, säger Jacob Stedman.
Doktor24 ingår i Aleris innovationsbolag Aleris X, som förra året omsatte blygsamma 7,3 Mkr med kostnader på hela 82,6 Mkr. Kostnaderna täcks dock i sin helhet av koncernbidrag, visar bolagets färska årsredovisning som Di Digital tagit del av.