Hoppa till innehållet

Nätläkaren växer under pandemin – men förlusten ökar rejält

Kry ser ut att vara en av de stora vinnarna i coronapandemin. Men redan innan krisen verkade utvecklingen gå åt rätt håll. Det visar bolagets bokslut för 2019 som Di Digital har tagit del av.

Erik Hjelmstedt är Sverigechef på den digitala vårdjätten Kry.
Erik Hjelmstedt är Sverigechef på den digitala vårdjätten Kry.

Nettoomsättningen för den digitala vårdjätten Kry steg till 359 miljoner kronor 2019, jämfört med 234 miljoner 2018.

Förlusten steg också den till 347 miljoner, från 251 miljoner.

”Vi är ett ungt företag som sällan nöjer oss med utvecklingen utan snarare alltid blickar framåt. Med det sagt ligger utvecklingen väldigt väl i linje med våra långsiktiga mål”, säger Krys Sverigechef Erik Hjelmstedt i ett uttalande till Di Digital.

I slutet av 2019 tog bolaget in 1,5 miljarder kronor för att kunna fortsätta expansionen.

Han vill inte gå in på exakt hur mycket Kry ökat under början av 2020, då de pekats ut som en av vinnarna i pandemins spår.

Psykologverksamhet är viktigt att kunna erbjuda via fysiska etableringar

Men bolagets expansion är tveklös. Förutom Sverige och Norge har bolaget nu verksamhet i Frankrike och Storbritannien – under namnet Livi – och sedan i december även i Tyskland.

Flera stora åtaganden, men Erik Hjelmstedt verkar inte utesluta vidare expansion till fler marknader i närtid:

”Vi kan expandera till fler marknader på två sätt. Dels med appen som kräver en digital och regelmässig mognad, men också genom vår plattform Livi Connect som gör det möjligt för redan etablerade vårdaktörer att snabba på sin digitala omställning genom att använda vårt verktyg för videosamtal.”

Så sent som i juni tog Kry också över vårdbolaget Helsa med 14 fysiska vårdcentraler, vilka adderas till deras egna tre, med ett löfte om att öppna ytterligare tre i Stockholm innan året är slut. Totalt alltså 20 vårdinrättningar.

Hur det påverkar 2020 års resultat är för tidigt att säga, enligt Hjelmstedt.

”Det är många faktorer som påverkar resultatet. Den fysiska expansionen innebär bland annat att vi, i de regioner där vi finns med fysiska vårdcentraler, kommer att ingå regionala avtal för ersättning. Fysisk expansion kräver också en annan typ av investering från oss.”

Något som Kry också tryckt på under coronakrisen är bolagets satsning på mental hälsa

Även på det området kommer den fysiska närvaron att få betydelse.

”Psykologverksamhet är något som självklart är viktigt att kunna erbjuda både online och via fysiska etableringar, men vi får återkomma till hur det kan komma att se ut rent konkret”, säger Erik Hjelmstedt.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera