Nettoomsättningen för den digitala vårdjätten Kry steg till 359 miljoner kronor 2019, jämfört med 234 miljoner 2018.
Förlusten steg också den till 347 miljoner, från 251 miljoner.
”Vi är ett ungt företag som sällan nöjer oss med utvecklingen utan snarare alltid blickar framåt. Med det sagt ligger utvecklingen väldigt väl i linje med våra långsiktiga mål”, säger Krys Sverigechef Erik Hjelmstedt i ett uttalande till Di Digital.
I slutet av 2019 tog bolaget in 1,5 miljarder kronor för att kunna fortsätta expansionen.
Han vill inte gå in på exakt hur mycket Kry ökat under början av 2020, då de pekats ut som en av vinnarna i pandemins spår.
Psykologverksamhet är viktigt att kunna erbjuda via fysiska etableringar
Men bolagets expansion är tveklös. Förutom Sverige och Norge har bolaget nu verksamhet i Frankrike och Storbritannien – under namnet Livi – och sedan i december även i Tyskland.
Flera stora åtaganden, men Erik Hjelmstedt verkar inte utesluta vidare expansion till fler marknader i närtid:
”Vi kan expandera till fler marknader på två sätt. Dels med appen som kräver en digital och regelmässig mognad, men också genom vår plattform Livi Connect som gör det möjligt för redan etablerade vårdaktörer att snabba på sin digitala omställning genom att använda vårt verktyg för videosamtal.”
Så sent som i juni tog Kry också över vårdbolaget Helsa med 14 fysiska vårdcentraler, vilka adderas till deras egna tre, med ett löfte om att öppna ytterligare tre i Stockholm innan året är slut. Totalt alltså 20 vårdinrättningar.
Hur det påverkar 2020 års resultat är för tidigt att säga, enligt Hjelmstedt.
”Det är många faktorer som påverkar resultatet. Den fysiska expansionen innebär bland annat att vi, i de regioner där vi finns med fysiska vårdcentraler, kommer att ingå regionala avtal för ersättning. Fysisk expansion kräver också en annan typ av investering från oss.”
Något som Kry också tryckt på under coronakrisen är bolagets satsning på mental hälsa.
Även på det området kommer den fysiska närvaron att få betydelse.
”Psykologverksamhet är något som självklart är viktigt att kunna erbjuda både online och via fysiska etableringar, men vi får återkomma till hur det kan komma att se ut rent konkret”, säger Erik Hjelmstedt.