Hoppa till innehållet

Nätläkarna går samman mot statlig utredning: ”Saknar förståelse”

Nätläkarna ska inte behöva driva egna fysiska vårdcentraler i hela Sverige – och patienter ska inte knytas till en viss klinik och läkare. Det menar Kry, Min Doktor och Doktor.se som gått samman i ett svar till regeringen efter höstens stora utredning om vårdens framtid.

Från vänster: Min Doktors vd Jonas Vig, Doktor.ses grundare och vd Martin Lindman och Krys Sverigechef Erik Hjelmstedt.
Från vänster: Min Doktors vd Jonas Vig, Doktor.ses grundare och vd Martin Lindman och Krys Sverigechef Erik Hjelmstedt.Foto: Press.

Under hösten 2019 presenterade regeringens utredare Göran Stiernstedt ett förslag om att de så kallade nätläkarbolaget även ska behöva erbjuda fysisk vård i samtliga regioner som de är aktiva i, antingen i egen regi eller genom kontrakterade underleverantörer. 

Det riskerar att vända upp och ner på bolagens affärsmodeller och skulle sannolikt innebära kraftigt ökade kostnader för bolagen. 

Ärendet har varit ute på en remissrunda, som löpte ut tisdagen den 14 januari. Därefter ska regeringen ta ställning till utredningens olika förslag och bestämma sig för om man vill gå vidare.

De tre svenska nätläkarbolagen Kry, Min Doktor och Doktor.se, som tillsammans har en marknadsandel på ungefär 90 procent vad gäller digital vård, har gått samman i ett remissvar till regeringen.

”Utredningen saknar förståelse för den digitala branschens logik och effekter för hälso- och sjukvårdssystemet”, säger Krys Sverigechef Erik Hjelmstedt.

Aktörerna har tidigare varit kritiska mot förslaget om fysisk närvaro i hela Sverige, vilket man upprepar i sin gemensamma skrivelse. De hävdar att det skulle skada jämlikheten inom vården och drabba regioner på landsbygden hårdast.

”Konsekvenserna av ett sådant förslag skulle i praktiken innebära en försämring i tillgänglighet för patienterna, främst i de delar av landet som som är glest befolkade”, skriver de tre konkurrenterna.

Läs mer: Efter Krys jätterunda – här är nätläkarnas fem största utmaningar 

Nätläkarna drar i dag nytta av en öppning i lagen som innebär att alla patienter har rätt att söka vård hos andra landsting, så kallad ”utomlänsvård”. På så sätt behöver inte bolagen ha fysisk närvaro över hela landet.

Men utredaren Göran Stiernstedt har nu även förslagit att patienterna ska tvingas välja vårdgivare på förhand, och även kopplas till en namngiven läkare. Därigenom vill man minska patienternas tillfälliga besök hos andra vårdgivare genom utomlänsbesök.

Föga förvånande motsätter sig Kry, Min Doktor och Doktor.se förslaget.

”Kontinuitet är viktigt, dock bör man ställa sig frågan om kontinuiteten i samtliga fall måste vara knuten till en fysisk plats eller en specifik läkare eller om det viktigaste i frågan om kontinuitet handlar om informationens kontinuitet”, skriver bolagen i remissvaret.

De köper heller inte Göran Stiernstedts förslag om att det bör ta ut en högre avgift av vårdgivare som patienten inte är listad hos. Det skulle i praktiken kunna göra det dyrare att besöka Kry, Min Doktor eller Doktor.se framför att gå till den lokala vårdcentralen. 

De förespråkar i stället en enhetlig minsta avgift som ska gälla för alla vårdgivare, så väl fysiska som digitala och offentliga som privata.

”Så länge spelreglerna är lika och vårdgivare inte diskrimineras baserat på vårdform ser vi inga problem med en lagstadgad minimiavgift”, skriver bolagen.

Slutligen har utredningen också föreslagit att nationella riktlinjer för marknadsföring införs inom den digitala vården. Redan 2018 kritiserades Kry av profilerade läkare för att uppmana svenskarna att söka vård för enklare åkommor som förkylningar.

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera