Hoppa till innehållet

Nätläkarna går samman mot statlig utredning: ”Saknar förståelse”

Nätläkarna ska inte behöva driva egna fysiska vårdcentraler i hela Sverige – och patienter ska inte knytas till en viss klinik och läkare. Det menar Kry, Min Doktor och Doktor.se som gått samman i ett svar till regeringen efter höstens stora utredning om vårdens framtid.

Från vänster: Min Doktors vd Jonas Vig, Doktor.ses grundare och vd Martin Lindman och Krys Sverigechef Erik Hjelmstedt.
Från vänster: Min Doktors vd Jonas Vig, Doktor.ses grundare och vd Martin Lindman och Krys Sverigechef Erik Hjelmstedt.Foto: Press.

Under hösten 2019 presenterade regeringens utredare Göran Stiernstedt ett förslag om att de så kallade nätläkarbolaget även ska behöva erbjuda fysisk vård i samtliga regioner som de är aktiva i, antingen i egen regi eller genom kontrakterade underleverantörer. 

Det riskerar att vända upp och ner på bolagens affärsmodeller och skulle sannolikt innebära kraftigt ökade kostnader för bolagen. 

Ärendet har varit ute på en remissrunda, som löpte ut tisdagen den 14 januari. Därefter ska regeringen ta ställning till utredningens olika förslag och bestämma sig för om man vill gå vidare.

De tre svenska nätläkarbolagen Kry, Min Doktor och Doktor.se, som tillsammans har en marknadsandel på ungefär 90 procent vad gäller digital vård, har gått samman i ett remissvar till regeringen.

”Utredningen saknar förståelse för den digitala branschens logik och effekter för hälso- och sjukvårdssystemet”, säger Krys Sverigechef Erik Hjelmstedt.

Aktörerna har tidigare varit kritiska mot förslaget om fysisk närvaro i hela Sverige, vilket man upprepar i sin gemensamma skrivelse. De hävdar att det skulle skada jämlikheten inom vården och drabba regioner på landsbygden hårdast.

”Konsekvenserna av ett sådant förslag skulle i praktiken innebära en försämring i tillgänglighet för patienterna, främst i de delar av landet som som är glest befolkade”, skriver de tre konkurrenterna.

Läs mer: Efter Krys jätterunda – här är nätläkarnas fem största utmaningar 

Nätläkarna drar i dag nytta av en öppning i lagen som innebär att alla patienter har rätt att söka vård hos andra landsting, så kallad ”utomlänsvård”. På så sätt behöver inte bolagen ha fysisk närvaro över hela landet.

Men utredaren Göran Stiernstedt har nu även förslagit att patienterna ska tvingas välja vårdgivare på förhand, och även kopplas till en namngiven läkare. Därigenom vill man minska patienternas tillfälliga besök hos andra vårdgivare genom utomlänsbesök.

Föga förvånande motsätter sig Kry, Min Doktor och Doktor.se förslaget.

”Kontinuitet är viktigt, dock bör man ställa sig frågan om kontinuiteten i samtliga fall måste vara knuten till en fysisk plats eller en specifik läkare eller om det viktigaste i frågan om kontinuitet handlar om informationens kontinuitet”, skriver bolagen i remissvaret.

De köper heller inte Göran Stiernstedts förslag om att det bör ta ut en högre avgift av vårdgivare som patienten inte är listad hos. Det skulle i praktiken kunna göra det dyrare att besöka Kry, Min Doktor eller Doktor.se framför att gå till den lokala vårdcentralen. 

De förespråkar i stället en enhetlig minsta avgift som ska gälla för alla vårdgivare, så väl fysiska som digitala och offentliga som privata.

”Så länge spelreglerna är lika och vårdgivare inte diskrimineras baserat på vårdform ser vi inga problem med en lagstadgad minimiavgift”, skriver bolagen.

Slutligen har utredningen också föreslagit att nationella riktlinjer för marknadsföring införs inom den digitala vården. Redan 2018 kritiserades Kry av profilerade läkare för att uppmana svenskarna att söka vård för enklare åkommor som förkylningar.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera