Annons
Missa inget viktigt!
Bli först med att ta del av trenderna, profilerna och Sveriges vassaste startupnyheter helt gratis direkt i mejlkorgen med Di Digitals nyhetsbrev.
Följ oss på sociala medier:
Tack!
Följ oss på sociala medier:

Nätmodeveteranen: Det här är inte H&M:s räddning

Sïmon Saneback är en av grundarna till investmentbolaget Wellstreet.
Sïmon Saneback är en av grundarna till investmentbolaget Wellstreet. Foto: pressbild
H&M:s senaste e-handelssatsning Afound är bara en del av klädjättens strategi för att vinna nätkriget. ”Vad H&M behöver är ett eller flera strategiska förvärv”, säger Wellstreets medgrundare Sïmon Saneback.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

H&M gick under onsdagen ut med nyheten att de startar en marknadsplats som både ska sälja modejättens egna märken och externa sådana. Förutom via Afounds e-handel kommer varorna säljas i en fysisk butik. 

”Det här är ett av flera initiativ med syfte att vinna den nya generationens H&M-kunder. H&M har redan erkänt att de har förlorat online-kriget. Man har redan gått miste om onlinekonsumenten, de sociala nätverken, ultra fast fashion och priskänsliga millennials”, säger Sïmon Saneback.

Läs även: E-handelsprofilerna: ”H&M:s Afound kan bli stort” 

Som e-handelsentreprenör har Sïmon Saneback arbetat med nätmode i tio år. Han är  en av grundarna till investmentbolaget Wellstreet och tidigare rådgivare till bland annat Klarna, Bring och Postnord.

Förutom Afound pekar Sïmon Saneback på H&M-initiativ som samarbetet med Alexander Bard för det nya varumärket Nyden, e-handelssatsningen Arket, samarbetet med budbolaget Budbee och investeringsgrenen Colab. Genom Colab har H&M bland annat investerat i startupbolagen Ivyrevel, Sellpy, Wrapp och Pinmeto.  

De här initiativen är bra men de görs försent. Bolaget kommer behöva rätta till sina misstag och göra ett eller fler strategiska förvärv

Enligt Sïmon Saneback gör H&M investeringar i startupbolag för att lära sig från de yngre konkurrenterna i de segment där de har tappat kunder eller där de ser en möjlighet till tillväxt. Planen är att använda det de har lärt sig på den stora H&M-kundkretsen. Han tror dock inte att det är den typen av investeringar som kommer att rädda klädjätten.

”De här initiativen är bra men de görs försent. Bolaget kommer behöva rätta till sina misstag och göra ett eller flera strategiska förvärv. Ivyrevel är inte ett sådant”, säger Sïmon Saneback.

Läs även: Ivyrevel: ”Vi ska nå break-even 2018” 

Enligt Sïmon Saneback spekuleras det i branschen angående möjliga förvärv som H&M skulle kunna göra. Han nämner e-handlarna NA-KD, Zalando och Nelly.

”De är alla intressanta även om Zalando är för stort och Nelly är en del av en döende spelare, i och med att Qliro Group är i ett stort skifte. Men NA-KD är intressant. Det finns ju en anledning till att bolaget har tagit in så sinnessjukt mycket pengar under så kort tid. Det gör dem till en hetare kandidat att förvärva”, säger Sïmon Saneback och fortsätter:

”Men H&M förstår inte själva att de behöver göra ett strategiskt förvärv. De tror att de själva kan återbygga och bredda sin koncern så att de kan anamma den nya strategin. De vill hellre göra det än att lägga kapitalet på ett bolag som har fått en riktigt hög värdering på bara tre år sen starten”. 

Läs även: Jarno Vanhatapio om Na-kd:s framgång: ”Man måste tänka annorlunda” 

H&M har än så länge inte flaggat för något större strategisk förvärv utan satsar på sin egen marknadsplats. 

”Det som är intressant med Afound är att man kompletterar sin digitala marknadsplats med fysisk närvaro redan från start. Men marknadsplatser med externa märken har andra gjort och de har inte fått den genomslagskraft som de hade förväntat sig. Både Asos och Zalando försöker att bli den självklara marknadsplatsen som kombinerar externa varumärken med egenproduktion. H&M kan ha de rätta förutsättningarna för att lyckas med Afound men frågan man ska ställa sig är om det här blir H&M:s räddning”, säger Sïmon Saneback.

Blir det det?

”Nej, det blir det inte.”


Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt kostnadsfria nyhetsbrev:
Foto:

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post