Hoppa till innehållet

Nattsvart år för Flow Network – höll på att likvideras

Flow Network var nära att läggas ned under ett tufft år för webb-tv-bolaget. Förlusterna uppgick till 30 miljoner kronor. ”Vi bedriver fortfarande verksamheten med underskott”, säger vd Michael Porseryd.

Rörlig bild blir allt hetare på nätet och ses av många mediehus som en möjlig väg ut ur spiralen av sinande tryckta annonsintäkter.

Flow Network förser mediehus över hela landet med både rörligt material och en egen spelare. Bolaget har tagit in omkring 40 miljoner kronor från aktörer som NTM-koncernen, som bland annat äger Norrköpings tidningar, och investerare med ett förflutet inom MTG och Kinnevik.

Ändå har Flow Networks överlevnad har varit långt ifrån given.

En kontrollbalansräkning som beställdes i juni 2015 gav vid handen ”att det egna kapitalet var förbrukat”, enligt en årsredovisning som nyligen inkom till Bolagsverket.

Vi måste kontinuerligt söka nya pengar och nya rundor

I september hoppade Per Möller, bolagets vd och medgrundare, av sin post. I oktober beslutade styrelsen vid en extrainsatt stämma att Flow Network inte skulle läggas ner, enligt årsredovisningen. Detta trots den tomma kassan.

”Vi är en startup. Vi bedriver fortfarande verksamheten med underskott. Vi måste kontinuerligt söka nya pengar och nya rundor. Då hamnar man i sådana här lägen ibland”, säger bolagets nuvarande vd Michael Porseryd, som satte sig på stolen i mars.

Läs mer: Flow Network rekryterar ny vd från MTG

Totalt noterade Flow Network förluster på 30,3 miljoner kronor under 2015. Det med en omsättning på 870 000 kronor.

”Det är klart att det är en stor förlust för dessa 17 månader”, säger Michael Porseryd. Han hänvisar till redovisningsperioden, som sträcker sig fråm maj 2014 till slutet av september i fjol.

Det är klart att det är en stor förlust

Vd:n påpekar att drygt hälften av resultatet tyngdes av ett förvärv och senare rekonstruktion av webb-tv-bolaget Headweb.

Samtidigt har Flow Network gjort framsteg. Under hösten tecknade bolaget avtal med både Norrköpings Tidningar och mediekoncernen Stampen.

Foto:

I april tog Flow Network in 10 Mkr i en nyemission från befintliga ägare, såsom grundaren Staffan Samuelson och NTM-koncernen, som äger Norrköpings tidningar.

Därtill har ett antal investerare skjutit till 5,7 Mkr i en kvittningsemission. Bland dem finns affärsängeln Nils Bernhard, som till exempel sitter i det noterade ögonstyrningsbolaget Tobiis styrelse.

Läs mer: Grundaren av Boxer startar lokal webb-tv

Under 2016 väntar sig Flow Network en ”väsentligt högre” omsättning än under det gångna räkenskapsåret.

”Det allra viktigaste som har hänt är att vi har kommit igång ordentligt med vår huvudintäkt, som är annonsförsäljning i och runt vår spelare. Det indikerar hundratusentals kronor i intäkt per månad efter de tre första veckorna,” säger Michael Porseryd.

”Vi är ju inte i mål på något sätt än, utan planerar för att kunna växa och få ombord fler tidningar i nätverket och därmed kunna bygga ut det.”

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera