Den svenska skolan som dras med sjunkande resultat och lärarbrist har under de senaste åren blivit ett hett samtalsämne. Från politiskt håll har olika lösningar presenterats som att höja lärarlönen, införa betyg tidigare eller återinföra närhetsprincipen.
Men en annan lösning på problemet skulle kunna stavas teknik och digitalisering.
Nu gäller det att vi är självkritiska och har höga trösklar för vad vi släpper på marknaden
Det verkar åtminstone förlaget Natur & Kultur ha tagit fasta på som nu förvärvar edtech-bolaget Digilär, som utvecklar digitala läromedel. Köpeskillingen framgår inte.
Läs mer: Natur & Kultur köper Digilär
Målet är att tillsammans ta fram interaktiva produkter från årskurs noll ända upp till gymnasiet. Fokus kommer i ett första skede främst ligga på grundämnena säger Per Almgren, vd på Natur & Kultur, till Di Digital.
"Ett interaktivt läromedel ger ett pedagogiskt mervärde då det bland annat kan anpassas efter undervisningen, ge omedelbar respons till eleven samt erbjuda fördjupningsfrågor och övningsuppgifter. På så sätt är det till hjälp för både lärare och elever”, säger Per Almgren och fortsätter:
”I dag är ungefär tio procent av alla läromedel interaktiva, men vi tror på tillväxt inom området.”
Istället för att Digilär tar fram nya böcker från grunden, kan nu vårt färdiga material omvandlas till interaktiva produkter
Digilär är ett småländskt bolag som vänder sig till den svenska skolan och som redan 2011 lanserade sitt första heldigitala läromedel. I dag tillhandahåller företaget sina tjänster till 90 000 användare på högstadiet och gymnasiet. Företaget förvärvas från majoritetsägaren Spiltan.
"Vi är två företag som kompletterar varandra. Istället för att Digilär tar fram nya böcker från grunden, kan nu vårt färdiga material omvandlas till interaktiva produkter. Att sammanföra våra kunskaper blir både ekonomiskt fördelaktigt och sparar tid", säger Per Almgren.
De digitala produkterna ska säljas enligt en licensmodell, som kommer motsvara en ungefärlig kostnad av vanliga böcker. Per Almgren ser förutom enskilda skolor och lärare som potentiella kunder, även att kommuner i hög grad kan komma att investera i deras produkter.
"Vi har hög tilltro till projektet och jag kan säga att vi har lagt stora pengar på det. Men självklart står vi inför vissa utmaningar och under många år har det investerats i edtech-branschen utan att den riktigt har tagit fart. Nu gäller det att vi är självkritiska och har höga trösklar för vad vi släpper på marknaden. Vi måste utveckla produkter som verkligen lever upp till att generera pedagogiskt mervärde", säger Per Almgren och fortsätter:
"Sedan måste även skolorna ha en fungerande infrastruktur när det gäller datorer, nätuppkoppling och it-support. Det är en grundläggande förutsättning."
Det första steget kommer med stor sannolikhet utmynna i läromedel för mellanstadieklasser. Lanseringen för dessa produkter beräknas till hösten 2018.
"Vi kommer fortsätta att utveckla våra tjänster och avser att även erbjuda interaktiva produkter för de yngre årskurserna. Vi vill ta fram nästa generations läromedel", säger Per Almgren.
Läs mer: Startup-bolagen som ska rädda skolan