Annons

Natural Cycles åker på bakslag i Storbritannien

Natural Cycles grundare Elina Berglund och Raoul Scherwitzl.
Natural Cycles grundare Elina Berglund och Raoul Scherwitzl. Foto: Jesper Frisk
I en ny dom förbjuder brittiska myndigheter den svenska p-appen Natural Cycles marknadsföra sig som "mycket tillförlitliga".
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Den brittiska motsvarigheten till reklamombudsmannen Advertisting Standards Authority (ASA) har förbjudit den svenska preventivmedelsappen Natural Cycles att porträttera sin produkt som ”mycket tillförlitlig" (highly accurate) i sin marknadsföring. Det skriver The Guardian.

Redan i juli rapporterade Guardian att bolaget var under lupp i Storbritannien efter  misstankar om vilseledande marknadsföring.

Nu har domen fallit. ASA uppfattar att det är att vilseleda kunder efter att formuleringen förekommit i en annons på Facebook.

I annonsen beskriver Natural Cycles den egna appen att vara mycket tillförlitlig, certifierad och anpassningsbar för varje kvinnas menstruationscykel.

Men detta inlägg har resulterat i fem klagomål och förra månaden valde ASA att inleda en utredning kring appens effektivitet.

I sin dom uppger myndigheten att påståendet om säkerheten kan uppfattas som att appen är en pålitlig preventivmetod, vilket kan få kvinnor att börja använde den istället för andra etablerade preventivmetoder, inklusive de som varit mycket tillförlitliga för att förebygga oönskade graviditeter.

Natural Cycles har sagt att appen är till 99 procent säker vid perfekt användning och 93 procent säker vid typisk användning, vilket är i linje med andra preventivmedel som p-piller.

(Di Digital/Finwire)

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies