Sedan i september förra året har Elina Berglund och vd:n och medgrundaren Raoul Scherwitzl jobbat mot en USA-lansering nu i mars. De har även anställt ett par personer på plats och har god hjälp från Stockholmskontoret med 80 anställda.
”Vi fick FDA:s godkännande för preventivmedel (motsvarande amerikanska läkemedelsverket reds anm.) i augusti, men lanseringen är ett försök att nå ut bredare och förhoppningsvis kommer det att ge oss en tillväxt i USA”, säger Elina Berglund, som är teknisk chef på Natural Cycles.
Vi hoppas att 2019 kommer bli ett bättre år för oss.
Hon önskar också att förra årets stormar nu ligger bakom bolaget. 2018 kantades av många anmälningar från användare som blivit gravida efter att ha använt appen. Men till slut slog Läkemedelsverket fast att Natural Cycles, som hittills enda app, får fortsätta klassas som ett preventivmedel.
Effektivitetsnivån för att undvika oönskade graviditeter vid användning av appen ligger kvar på drygt 93 procent, enligt Natural Cycles stickprover.
Läs mer om stormarna kring Natural Cycles här.
”Vi hoppas att 2019 kommer bli ett bättre år för oss, med mer fokus på att växa och innovera och mindre på att debattera”, säger Elina Berglund.
De senaste månaderna har hon undersökt lokala partnerskap och hur vården fungerar i USA. I januari i år började Natural Cycles att erbjuda appen genom ett statligt program, Title X, som erbjuder preventivmedel till låginkomsttagare och personer utan försäkring. Kvinnor i state New Hampshire är först ut att få möjlighet att testa appen.
”Våra användare är främst högutbildade kvinnor och de vi når genom Title X är en annan grupp. Det skulle vara en dröm för oss att rulla ut det i hela landet”, säger Elina Berglund.
Hon säger att USA är en väldigt viktig marknad för Natural Cycles, också för att den är komplicerad och att tjänsten därför kan göra nytta.
”Det är inte alla som har en försäkring här som inkluderar preventivmedel och till exempel p-piller kostar runt 50 dollar per månad utan försäkring. Vi ser ett stort intresse för appen och har hela tiden haft ganska många användare i USA trots att vi inte riktat oss hitåt”, säger Elina Berglund.
Hon har även mötts av kulturskillnader mellan Sverige och USA sedan hon flyttade till New York. För några veckor sedan presenterade hon bolaget på ett event och efteråt kom en man fram och sa: ”fantastiskt att du pitchar när du är gravid, det har vi aldrig haft någon som har gjort förut”.
På ett annat event kom en man fram och sa att det är synd att feminismen har påverkat Natural Cycles produkt, och utgick från att valet för en kvinna att använda skydd eller vara återhållsam inte ens skulle finnas.
”Det var något jag inte har stött på tidigare och New York är annars i majoritet demokratiskt. Just i det här fallet insåg jag att det inte var någon idé att ens bemöta ett sådant argument”, säger Elina Berglund.
Enligt Natural Cycles data är kvinnor bättre att skydda sig i USA än i Sverige och Norden. Det tror Elina Berglund också beror på att abort inte är lika tillgängligt och accepterat i USA.
Hur många användare Natural Cycles har i USA är dock inget hon vill prata högt om än, men globalt handlar det om runt en miljon. Största marknaden hittills är Storbritannien och USA-lanseringen finansieras av pengar från bolagets kapitalrunda på en kvarts miljard kronor i slutet av 2017.