Annons

Natural Cycles-grundaren talar ut om USA-planerna: ”Vi måste nog ta politisk ställning”

Natural Cycles grundare Elina Berglund Scherwitzl
Natural Cycles grundare Elina Berglund Scherwitzl Foto: Martina Huber
Natural Cycles har haft ett stormigt 2018. Samtidigt har bolaget växt och ska nu ta sig an den stora jätten i väst. ”Jag och min man har flyttat till New York för att öppna ett kontor där och bygga basen för USA-marknaden”, säger grundare Elina Berglund Scherwitzl i en intervju med Di Digital.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Det blev en tuff start på året för Elina Berglund Scherwitzl. Grundaren av preventivappen och fertilitetstrackern Natural Cycles hade inte räknat med att hamna i centrum av en tät mediebevakning kring bolagets p-app.

”Det var stormigt. Det tog väl ett tag att förstå hur stort det här skulle bli i media. Jag och min man (Raoul Scherwitzl, medgrundare, reds anm.) är väldigt rationella. Vi förstod siffrorna, anmälningarna och jobbet med Läkemedelsverket. Men vi förstod inte hur stort det skulle bli i media, så det var en lärdom för oss”, säger hon i en intervju med Di Digital.

Det var i januari som Läkemedelsverket startade en utredning av Natural Cycles p-app efter att Södersjukhuset i Stockholm anmält flera oönskade graviditeter hos kvinnor som använt bolagets tjänst. 

Av 668 abortsökande kvinnor på Södersjukhuset i Stockholm från september förra året till januari i år var 37 stycken, omkring 5,5 procent, oönskade graviditeter kopplade till Natural Cycles.

När det kommer till kvinnors hälsa finns en ganska stor okunskap

Sedan följde månader av rapporter där fler anmälningar inkom från olika vårdgivare och kvinnor.

Under Läkemedelsverkets utredning valde flera apotek att vänta med att ta in Natural Cycles i deras sortiment, även tillväxten av användare stannade upp något enligt bolagets medgrundare, tillika Elina Berglund Scherwitzls make, Raoul Scherwitzl. 

I september kom så Läkemedelsverkets dom: Natural Cycles fick grönt ljus att fortsätta marknadsföra och sälja sin app som ett preventivmedel. 

Läs mer: Läkemedelsverket ger Natural Cycles grönt ljus 

Resultatet av Läkemedelsverkets granskning visade samma resultat som Natural Cycles studier. Felmarginalen vid typisk användning landade på 6,6 till 6,9 procent. Med andra ord blir upp till nästan 7 procent av kvinnorna som använder Natural Cycles gravida. 

Bolaget fick sitt godkännande att marknadsföra sig som preventivmedel i februari 2017. Det skedde genom en så kallad CE-märkning som ges ut inom EU.

CE-märkningen gav märkbar effekt. Mellan 2016 och 2017 ökade omsättningen för den svenska bolagsdelen med över 200 procent till drygt 41 miljoner kronor. Trots det stora medieuppbådet kring Natural Cycles, kommer bolaget öka sin omsättning. Med hur mycket vill man dock inte kommentera.

2019 ser ut att bli ett händelserikt år för bolaget. I augusti i år bröt Natural Cycles återigen ny mark när man fick godkänt av FDA, USA:s motsvarighet till Läkemedelsverket, för att marknadsföra appen som preventivmedel även på den nordamerikanska marknaden. 

Natural Cycles är därmed första digitala preventivmedel att lansera på bred front i USA. Elina Berglund Scherwitzl har tagit med sig lärdomarna från stormen i Sverige under det gångna året.

”Vad vi insett över tid är att när det kommer till kvinnors hälsa finns en ganska stor okunskap, vilket vi jobbar på att förbättra. Just nu undersöker vi amerikanska marknaden innan vi lanserar, för att förstå på vilken nivå kunskapen ligger och hur vi ska forma vårt budskap. Det handlar mycket om att förstå fakta och kunskap om preventivmedel och kvinnors hälsa, så vi börjar på ganska låg nivå. Tyvärr är det här något man inte läser så mycket om i skolan”, säger hon.

Även om Elina Berglund Scherwitzl blev tagen på sängen vad gäller den mediala uppmärksamheten som Läkemedelsverkets utredning gav, så har hon förståelse hon Natural Cycles det stora intresset för bolaget. Kvinnor kan förmodligen för första gången använda ett digitalt verktyg för att undvika hormonbaserade preventivmedel, om p-piller inte passar dem.

Vi tittar på hur vår positionering ska vara i USA när vi lanserar

I april uppgav bolaget att man hade omkring 200 000 användare i Sverige. Enligt Elina Berglund Scherwitzl har man nu cirka en miljon användare globalt. Största marknaden är Storbritannien, där bolaget lanserade under förra året, på delad andraplats kommer Sverige och USA.

Bolagets potential är också något som väckt investerares intresse. Natural Cycles har hittills tagit in 345 miljoner kronor i investeringar. I november förra året var det EQT Ventures som ledde rundan på 250 Mkr, pengar som nu ska användas för att gräva guld i USA.

Läs mer: Natural Cycles fyller på kassan med en kvarts miljard 

”Vi spenderar hösten med att lägga grunden så bra som möjligt för USA, för att göra en större lansering i mars nästa år. Jag och min man har flyttat till New York för att öppna ett kontor där och bygga basen för USA-marknaden, vilket är jätteroligt såklart”, säger Elina Berglund Scherwitzl.

Natural Cycles har en välsmidd strategi för USA-marknaden. Bolaget har gjort gedigna marknadsundersökningar och startat en dialog med det medicinska samfundet och vården.

Vi måste nog ta politisk ställning

I januari ska man lansera p-appen genom ett statligt program för kvinnor med låg inkomst. Programmet, som heter Title X (10 reds anm.), ger låginkomsttagare och personer utan försäkring tillgång till preventivmedel. Staten New Hampshire blir först ut att ta in Natural Cycles genom programmet för att erbjuda appen till kvinnor.

”Vi tittar på hur vår positionering ska vara i USA när vi lanserar. Något vi lärt oss från Sverige och Storbritannien är att om vi inte är väldigt tydliga med vår positionering så kommer det misstolkas och göras många antaganden. I USA vill vi vara ännu tydligare med det”, säger Elina Berglund Scherwitzl.

I USA är preventivmedel en politisk fråga, hur ser du på det?

”Det är definitivt en utmaning. Det är också därför vi väntar med att lansera tills nästa år, för att verkligen förstå vilka som är intressenter och hur våra meddelanden kan tolkas. Vi vill inte hamna i politiken, vi vill finnas till för kvinnor.”

Men hur ska ni göra för att inte bli ett politiskt slagträ?

”I början beslutade vi att vi skulle hålla oss så opolitiska som möjligt, men efter några undersökningar och lite reflektion så har vi insett att det nog inte räcker. Vi måste nog ta politisk ställning och säga att vi är för kvinnor och kvinnornas valfrihet.”

I mars sker sedan den stora utrullningen på bred front i USA. Bolaget sonderar just nu terrängen för att ta in nytt blod i styrelsen, gärna en person som är baserad i USA och som jobbat med kvinnors hälsa.

Läs mer: Svenska preventivappen Natural Cycles godkänd i USA – första någonsin 

För Di Digital berättar Elina Berglund Scherwitzl att bolaget precis rekryterat en ny försäljningschef just för satsningen på den amerikanska marknaden. Till sin hjälp har man tagit in Peter Waxman, som tidigare jobbat med hudvårdsbolaget EOS i USA.

”Han ska driva det här från New York tillsammans med vårt marknadsteam. Även om vi lärt oss mycket från Europa så finns mycket kvar att lära om amerikanska marknaden. Peter är van att jobba med produkter som främst är riktade till kvinnor. Han har gjort ett fantastiskt jobb där”, säger Elina Berglund Scherwitzl om den purfärska rekryteringen.

Vad betyder USA för Natural Cycles? Tar det fart på riktigt nu?

”Man kan alltid hoppas. Det är en stor marknad men jag tror också att det finns ett väldigt stort behov där när det kommer till preventivmedel, så jag tror att det finns mycket vi kan göra. USA kommer vara den viktigaste marknaden för en tid framöver och sedan kan man därifrån växa till Sydamerika och Asien.”

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies