Hoppa till innehållet

NBC investerade 4,5 miljarder kronor i Snap

NBC Universal gjorde en strategisk investering i Snap under börsnotering. Tidigare har bolaget investerat 400 miljoner dollar i Buzzfeed och 200 miljoner dollar i Vox.

Snapchats medgrundare Evan Spiegel passade på att storsälja under noteringen.
Snapchats medgrundare Evan Spiegel passade på att storsälja under noteringen.

Snap, som ligger bakom den popuplära meddelandetjänsten Snapchat, hade premiär på New York-börsen under torsdagen och aktien rusade 44 procent.

Comcast-ägda NBC Universal investerade 500 miljoner dollar, eller motsvarande drygt 4,5 miljarder kronor, i Snap under börsnoteringen. Det skedde både som en strategisk investering och för ett partnerskap med Snap. Det uppger källor till CNBC.

NBC Universal bedöms vara det enda mediabolaget i USA som köpt in sig i bolaget i börsnoteringen. Företaget producerar flera serier som är tillgängliga via Snapchat, bland annat The Voice, SNL och E! News.

Investeringen kan ses som ett sätt för NBC Universal att försöka nå ut till millenniegenerationen, vilket har visat sig svårt genom traditionella kanaler som linjär-tv.

Tidigare har NBC Universal gjort flera investeringar i digital media, bland annat 400 miljoner dollar i Buzzfeed och 200 miljoner dollar i Vox. Nyligen köptes även Awesomeness TV upp som har en stor närvaro på Youtube. Totalt sett ska NBC Universal ha spenderat 1,5 miljarder dollar inom digitalt de senaste 18 månaderna.

Enligt CNBC kan investering hjälpa till att rättfärdiga Snaps värdering på 28 miljarder dollar.

De två grundarna, Evan Spiegel och Bobby Murphy, passade på att sälja aktier för motsvarande nära 2,5 miljarder kronor under noteringen.

Läs mer: Kommentar: ”Snap får inte fastna i Twitter-träsket”

Finwire / Di Digital

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera