Hoppa till innehållet

NCC ska gräva guld i startupvärlden – tillsammans med konkurrenter

Byggjätten NCC startar Loop Industries – som ska utveckla nästa generations digitala lösningar för hela byggsektorn. Redan från början är målet att knoppa av techbolaget och hämta kapital från direkta konkurrenter.

Anders Torell blir Loop Industries första vd. Han rekryteras från NCC.
Anders Torell blir Loop Industries första vd. Han rekryteras från NCC.Foto: Joakim Kröger

Nu ska NCC inte bara bygga broar, fastigheter och vägar – utan även startups. Byggjätten startar nämligen ett eget techbolag, Loop Industries, som ska utveckla nya digitala lösningar och tjänster för byggbranschen inom logistik, material och transporter. 

”Målet är att bygga digitala plattformslösningar som möjliggör bättre affärer för byggbolagen, sänker de höga byggkostnaderna väsentligt och gör branschen mer hållbar”, säger Anders Torell, som blir Loop Industries första vd.

Redan sommaren 2016 lanserade NCC det egenutvecklade startupbolaget Loop Rocks som har rönt uppmärksamhet inom byggsektorn. Tjänsten fungerar som en marknadsplats för det som i branschen kallas för sekundära byggmaterial, alltså sten, jord och fyllnadsmassor. Det kommer nu att integreras som ett portföljbolag inom Loop Industries. 

Läs mer: Byggjätten NCC startar marknadsplats – för grus och jord 

Målet är att så snart som möjligt ta in externt kapital till Loop Industries, till exempel från direkta konkurrenter till NCC som redan använder tjänsterna, och påbörja en avknoppning från koncernen.

”Till viss del handlar avknoppningen om att konkurrenterna, till exempel Skanska och Peab, kanske inte har tyckt att det är helt logiskt att göra affärer genom NCC:s plattformar. Därför behöver vi vara ett fristående bolag – och inte en innovationshubb som ska konsolideras tillbaka i NCC”, säger Anders Torell.

Loop Rocks har sedan starten knutit till sig över 10 000 användare, däribland stora byggbolag som just NCC, Peab, Skanska och Svevia. Affärsmodellen går ut på att ta ut en förmedlingsavgift vid varje transaktion och tjänsten finns i Sverige, Finland, Danmark och Norge.

Omsättningen i Loop Rocks är stigande, enligt Anders Torell, men dock fortfarande låg i relation till antalet användare som ökar med drygt 10 procent per månad.

”Vi håller på att testa olika betalmodeller och arbetar hårt med att skala upp Loop Rocks. Det är av högsta prioritet för oss”, säger Anders Torell.

Läs mer: NCC:s startup rullar vidare till Danmark 

Hittills har denna digitala innovation skett internt på NCC, men det blir det alltså ändring på framöver när Loop Industries bolagiseras.

”Dels kan Loop Industries snabbare skala upp sina verksamheter när de får tillgång till externa parters kapital, kunnande och marknader. Dels får vi med en breddad ägarbas mer öppna och oberoende digitala plattformar i ett större ekosystem”, säger Håkan Broman, tillförordnad vd på NCC.

Kan det inte vara en nackdel för NCC att dela med sig av dessa digitala tjänster till konkurrenter inom byggbranschen?

”Tvärtom, om vi i byggbranschen menar allvar med att lösa rådande miljö- och produktivitetsutmaningar måste vi göra det tillsammans. Finansiellt stärker nya ägare bolagslikviditeten, även om jag vill understryka att NCC fortsatt kommer att vara en aktiv ägare”, säger Håkan Broman.

Läs mer: Så ska techbolagen pressa priserna i byggsektorn 

I Loop Industries portfölj kommer ett par andra bolag att ingå från starten. Det handlar dels om Loop Rocks Express där även nytt material handlas via en digitala marknadsplats – samt Hauly, ett nystartat virtuellt åkeri som matchar utbud och efterfrågan på transporter av byggmaterial.

Förutom att utveckla tjänster för byggbranschen internt kan det även bli aktuellt för Loop Industries att investera i externa startups. 

”Det är naivt att tro att vi själva kommer att sitta på alla svar. Vi kommer därför att vara öppna för alla typer av bolagsöverskridande samarbeten”, säger Anders Torell.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera