Hoppa till innehållet

"Nej, entreprenörer drivs inte av pengar"

Att driva bolag handlar inte om pengar. Eller arbetstid. Eller aktieutdelning. För de allra flesta handlar det om samma sak: Att förverkliga en idé, skriver Di Digitals Viktor Ström.

Viktor Ström, reporter på Di Digital.
Viktor Ström, reporter på Di Digital.

”Pengar? Om vi hade drivits av pengar hade vi aldrig orkat fortsätta de första åren.”

Jag har träffat hundratals entreprenörer i rollen som ekonomijournalist. Och jag ska vara ärlig, i början frågade jag ofta om pengar var en viktig drivkraft. Men efter att ha mötts av hundratals svar likt det ovan slutade jag. Att en framgångsrik entreprenör har pengar som drivkraft är helt enkelt så ovanligt att det inte är relevant att fråga om.

Arbetsveckorna är långa, semesterdagarna korta och timlönen som för en sommarjobbande högstadieelev.

Di Digitals grundarundersökning visar det många av oss redan vet: Det är tufft att vara entreprenör. Arbetsveckorna är långa, semesterdagarna korta och timlönen är de första åren – i bästa fall – på samma nivå som för en sommarjobbande högstadieelev.

De som driver startup-bolag är dessutom ofta högutbildade personer i 35-årsåldern (se grafik nedan). Personer som sömlöst skulle kunna glida över i ett högavlönat jobb med lagstadgad semester och tjänstepension. Men som låter bli att göra det.

Läs mer: Så mycket tjänar de svenska startup-grundarna

För att driva bolag handlar inte om pengar. Eller arbetstid. Eller aktieutdelning. För de allra flesta handlar det om samma sak: Att förverkliga en idé. En idé om att något kan göras smartare, snyggare eller snabbare.

Det har funnits många som gjort det genom historien. De heter saker som: Crompton, Vanderbilt, Gates, Kamprad, Jobs och Zuckerberg. Det är de, och deras idéer, som har format världen vi lever i.  

Di Digitals grundarundersökning förstärker därför bara något som alla redan borde känna till. Att de som väljer att starta bolag förtjänar ett tack oavsett om de tvingas lägga ned efter ett år eller om de lyckas bygga nästa miljardföretag.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera