Hoppa till innehållet

Nelly-grundaren tar in 35 miljoner till ny modesatsning

Nelly.com-grundaren Jarno Vanhatapio håller på att bygga upp ett nytt modeimperium på nätet. Nu tar bolaget in 35 miljoner kronor från bland andra Collector-grundaren Lena Apler.

E-handlaren NA-KD, med grundare Jarno Vanhatapio, tar in 35 miljoner kronor i nytt kapital.
E-handlaren NA-KD, med grundare Jarno Vanhatapio, tar in 35 miljoner kronor i nytt kapital.

E-handelsprofilen Jarno Vanhatapio (NTL), mest känd för att ha grundat modesajten Nelly.com, drog igång NA-KD (uttalas "naked") i slutet av förra året. Projektet är en ambitiös satsning för att bygga upp ett nätverk av varumärken och e-handelssajter med koppling till mode.

Under året har NA-KD (NTL) gjort en rad förvärv av mindre e-handlare. Nu fyller man på kassan med 35 Mkr från existerande ägare. Samtidigt kliver Collector-grundaren och affärsängeln Lena Apler (NTL) in som delägare i bolaget. 

"Vi för även dialog med henne om en styrelseplats. Hon är riktigt vass och hon gillar vår vision. Vi är ju även Boråsbördiga båda två", säger Jarno Vanhatapio till Di Digital. 

Tillväxten under året har gått över förväntan, säger Jarno Vanhatapio.

"Vi har skeppat till 115 olika länder de första sju månaderna. En klar majoritet av försäljningen går utanför norden, precis som planerat", säger han. 

Prognosen för 2016 är att nå en nettoförsäljning om 140 Mkr, säger han.

"Tillväxt är en färskvara och man kan aldrig slappna av. Just nu är fokus på bygga och förbättra. Men helt klart så har vi en global acceptans på ett sätt jag inte upplevde med Nelly. Vi ser nyckeltal på stora marknader som är väldigt lovande trots att vi bara varit verksamma i sju månader", säger Jarno Vanhatapio.

I bolagets ägarkrets finns bland andra Happy Socks-grundaren Mikael Söderlindh, Tradedoubler-investeraren Magnus och spelföretaget Mojangs vd Jonas Mårtensson. Jarno Vanhatapio själv äger 30 procent av NA-KD. 

Läs även: Djur-affär på nätet – Animail köper Zoozoo

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera