Annons

Nelly och Cdon tynger Qliro i första kvartalet

Qliros vd Marcus Lindqvist.
Qliros vd Marcus Lindqvist. Foto: Jesper Frisk
Fördröjda leveranser och ökade returer inom Nelly samt en organisationsförändring inom CDON slår mot Qliros resultat för det första kvartalet. Det meddelade e-handelsbolaget på torsdagskvällen. 
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Enligt Qliro har ökade marknadsföringsinsatser bidragit till att öka Nellys orderingång med 15 procent under det första kvartalet. Samtidigt ökade omsättningen endast med 2 procent som en konsekvens av fördröjda leveranser och ökade returer. 

I jämförelse med samma period 2017 påverkade returökningen resultatet negativt med omkring 16 miljoner kronor. Resultatet belastades dessutom av ökade satsningar på marknadsföring och organisation samt en omorganisation inom CDON Marketplace. Omorganisationen väntas belasta resultatet med omkring 7 miljoner kronor. 

Läs mer: E-handelsbolaget lanserar ny sajt för företagskunder 

Enligt Qliro var utnyttjandet av förlängd returrätt från kampanjer under det fjärde kvartalet oväntat hög samtidigt som returgraden ökade under det första kvartalet. 

"Nelly är fortsatt väl positionerat för lönsam tillväxt inom sin nisch av mode på nätet. Vi ser trend en av ökade returer som en naturlig del i köpbeteendet på nätet. Då vår ambition är att accelerera tillväxten kommer vi kontinuerligt förstärka vårtkunderbjudande och förenkla för kunderna att få och returnera varor", säger Marcus Lindqvist, vd på Qliro Group, i en kommentar. 

Qliro släpper fullständiga siffror för det första kvartalet den 20 april.

Lär mer: Qliro fortsätter växa – förbättrar resultatet 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies