Hoppa till innehållet

Nellygrundaren köper e-handelsbolag

Jarno Vanhatapio, grundare av modesajten Nelly.com, håller på att bygga ett nytt modeimperium. Nu köper hans bolag NA-KD två ehandelsbolag.

Jarno Vanhatapio, grundare av ehandelskoncernen NA-KD.
Jarno Vanhatapio, grundare av ehandelskoncernen NA-KD.

Ehandelskoncernen NA-KD har bara hunnit vara igång i sju månader. Men redan nu meddelar bolaget att de gör förvärv nummer tre och fyra när de köper upp två ehandlarna Inspo och Imso, som båda säljer kläder till unga kvinnor. 

NA-KD:s grundare Jarno Vanhatapio som tidigare grundat modesajten Nelly och djurmatsbutiken ZooZoo, ser förvärven av Inspo och Imso som en del i ett stort ehandelsbygge. 

"Vi hjälper bolag att skala upp sin verksamhet. Ibland genom att erbjuda dem våra tjänster, ibland genom att köpa upp dem. Det är ganska enkelt att skala upp bolag till 50 Mkr i omsättning när man har all infrastruktur som behövs.", säger han. 

Läs mer: Djur-affär Animail köper Zoozoo

Bland NA-KD:s investerare finns bland annat Happy Socks grundare Mikael Söderlindh och Mojangs vd Jonas Mårtensson. På ytan ser NA-KD ut som en modesajt för unga kvinnor men under ytan döljer sig helt andra ambitioner med ett nätverk av sajter som alla drivs på samma plattform.

"Det vi gör är att vi säljer en lösning till varumärken som vill ingå i vårt nätverk. Vi sköter allt som behövs för att driva en ehandel", säger Jarno Vanhatapio. 

NA-KD erbjuder ehandlare en lösning där de tar över i princip all infrastruktur som krävs för att sälja på nätet. Från IT till lagerhållning, produktion och logistik.

"Nu får man gå till ett ställe för tekniken, ett ställe för logistik, ett annat för produktion och så vidare. Vi kan hjälpa till med allt, vi sköter till och med finanssidan och lånar ut pengar till bolagen om kassaflödet håller dem tillbaka", säger Jarno Vanhatapio. 

Ett tiotal butiker har anslutit sig till nätverket som alltså precis har startats. NA-KD tar en andel på intäkterna mot att ehandlarna som ansluter sig blir av med alla kostnader för till exempel lager och IT. Planen är att ta in fler handlare och växa betydligt under nästa år. 

"Det är billigare för dem att vara hos oss än att var självständiga. Vi blir ett slags kooperativ som drar nytta av skalfördelar. När det blir försäljningstoppar kan vi flytta personal mellan butikerna och något som vi utvecklar på en sajt klonar vi till alla andra", säger Jarno Vanhatapio. 

Samtidigt speglas sortimentet på de olika sajterna tillbaka till huvudsajten NA-KD som på så sätt blir en slags marknadsplats. Planen för 2016 är ytterligare investeringar för att växa verksamheten ännu snabbare, dels att fokusera mer på försäljning.

"I år har vi haft 90 procents fokus på utveckling. Nästa år blir det kanske 60 procents fokus på utveckling och 40 procents försäljningsfokus. 2017 är det 90 procents försäljningsfokus", säger Jarno Vanhatapio.

NA-KD har en rullande omsättning på runt 70 Mkr på sina helägda sajter och anslutna butiker. Men målsättningen är naturligtvis betydligt större, inte minst för marknadsplatsen NA-KD som öppnade för bara två veckor sedan. 

"Alla de här småbutikerna som vi har ska dubbla sin omsättning nästa år. Sen adderar vi nya butiker till nätverket i princip varje vecka".

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera