Ehandelskoncernen NA-KD har bara hunnit vara igång i sju månader. Men redan nu meddelar bolaget att de gör förvärv nummer tre och fyra när de köper upp två ehandlarna Inspo och Imso, som båda säljer kläder till unga kvinnor.
NA-KD:s grundare Jarno Vanhatapio som tidigare grundat modesajten Nelly och djurmatsbutiken ZooZoo, ser förvärven av Inspo och Imso som en del i ett stort ehandelsbygge.
"Vi hjälper bolag att skala upp sin verksamhet. Ibland genom att erbjuda dem våra tjänster, ibland genom att köpa upp dem. Det är ganska enkelt att skala upp bolag till 50 Mkr i omsättning när man har all infrastruktur som behövs.", säger han.
Läs mer: Djur-affär Animail köper Zoozoo
Bland NA-KD:s investerare finns bland annat Happy Socks grundare Mikael Söderlindh och Mojangs vd Jonas Mårtensson. På ytan ser NA-KD ut som en modesajt för unga kvinnor men under ytan döljer sig helt andra ambitioner med ett nätverk av sajter som alla drivs på samma plattform.
"Det vi gör är att vi säljer en lösning till varumärken som vill ingå i vårt nätverk. Vi sköter allt som behövs för att driva en ehandel", säger Jarno Vanhatapio.
NA-KD erbjuder ehandlare en lösning där de tar över i princip all infrastruktur som krävs för att sälja på nätet. Från IT till lagerhållning, produktion och logistik.
"Nu får man gå till ett ställe för tekniken, ett ställe för logistik, ett annat för produktion och så vidare. Vi kan hjälpa till med allt, vi sköter till och med finanssidan och lånar ut pengar till bolagen om kassaflödet håller dem tillbaka", säger Jarno Vanhatapio.
Ett tiotal butiker har anslutit sig till nätverket som alltså precis har startats. NA-KD tar en andel på intäkterna mot att ehandlarna som ansluter sig blir av med alla kostnader för till exempel lager och IT. Planen är att ta in fler handlare och växa betydligt under nästa år.
"Det är billigare för dem att vara hos oss än att var självständiga. Vi blir ett slags kooperativ som drar nytta av skalfördelar. När det blir försäljningstoppar kan vi flytta personal mellan butikerna och något som vi utvecklar på en sajt klonar vi till alla andra", säger Jarno Vanhatapio.
Samtidigt speglas sortimentet på de olika sajterna tillbaka till huvudsajten NA-KD som på så sätt blir en slags marknadsplats. Planen för 2016 är ytterligare investeringar för att växa verksamheten ännu snabbare, dels att fokusera mer på försäljning.
"I år har vi haft 90 procents fokus på utveckling. Nästa år blir det kanske 60 procents fokus på utveckling och 40 procents försäljningsfokus. 2017 är det 90 procents försäljningsfokus", säger Jarno Vanhatapio.
NA-KD har en rullande omsättning på runt 70 Mkr på sina helägda sajter och anslutna butiker. Men målsättningen är naturligtvis betydligt större, inte minst för marknadsplatsen NA-KD som öppnade för bara två veckor sedan.
"Alla de här småbutikerna som vi har ska dubbla sin omsättning nästa år. Sen adderar vi nya butiker till nätverket i princip varje vecka".