Hoppa till innehållet

Neo Technology: ”Sannolikt att vi säljs”

Malmöbolaget Neo Technologys databas hittade kopplingarna i de läckta Panama-dokumenten. ”Nästa år är vi kassaflödespositiva”, avslöjar grundaren Emil Eifrém i en exklusiv intervju med Di Digital.

Emil Eifrém, vd och medgrundare av Neo Technology.
Emil Eifrém, vd och medgrundare av Neo Technology.

I dag är svenskgrundade Neo Technology (NTL) mest känt för att ha hjälpt tyda kopplingarna mellan personer och skumma affärer i de så kallade Panama-dokumenten. Bolagets databasteknik användes för att hitta bland annat de kopplingar som ledde till att Islands statsminister Sigmundur Davíd Gunnlaugsson fick avgå.

Läs även: Svensk startup knäckte Panama-läckan

”Panama-dokumenten har ju varit en otrolig moral-boost för oss. Vi har ju ett mission statement som är ’Help the world make sense of data’ och jag kan inte se en mer perfekt tillämpning av det. Det har haft en sådan otrolig kraft och vi har ändå bara sett fem procent av det än så länge”, säger Neo Technologys vd och medgrundare Emil Eifrém.

Han grundade databasföretaget Neo Technology tillsammans med Johan Svensson i Linköping år 2007. 2009 flyttade bolaget till Malmö för att sedan ta steget till Silicon Valley två år senare. 

”När jag var programmerare på 90-talet fick man välja mellan Microsoft, Oracle eller IBM. Så mycket innovation saknades det på den tiden. Inte ens i början av 2000-talet kände vi att vi kunde ta en ny typ av databas till marknaden, så vi använde bara vår grafdatabas internt som en konkurrensfördel. Sen började big data bli någonting och då spann vi av 2007”, säger Emil Eifrem.

Det är en speciell känsla att göra 10 miljoner dollar mer från ett år till ett annat.

Emil Eifrém har inte sett att affärerna ökat signifikant sedan Panama-dokumenten publicerades, trots att företagets teknik lämpar sig väl för just grävande journalistik. Förutom journalistnätverket ICIJ och Financial Times är det tunt på mediehus bland kunderna. Bolaget har däremot lyckats i flera andra segment, med kunder som Lufthansa, Walmart, Ebay, UBS, Royal Bank of Scotland och Morgan Stanley.

”Jag är förvånad över hur lite vi har använts inom journalistik. Jag tror att det kommer ta fart men hur snabbt är svårt att se”, säger han.

Neo Technology är numera registrerat i USA och behöver därmed inte redovisa sina resultat. Emil Eifrém vill heller inte uppge några konkreta siffror för Di Digital.

”Sedan 2011 har vi dubblat vår omsättning varje år. Att dubbla från 1 till 2 miljoner är inte så farligt men att dubbla från 10 till 20 och sen från 20 till 40 – det springer iväg väldigt snabbt. Det är en speciell känsla att göra 10 miljoner dollar mer från ett år till ett annat”.

Lyssna även på: Digitalpodden: ”Dude, it's a f*cking database”

Emil Eifrém uppger även att bolaget har gjort förlust varje år sedan 2011. 

”Nästa år är vi kassaflödespositiva vilket är en otrolig milstolpe. Vi hade kunnat komma dit tidigare men då hade vi behövt trappa ner på tillväxten”, säger Emil Eifrém.

Samtidigt har Neo Technology andra utmaningar som väntar. Under året som gått har flera stora it-jättar som SAP, Oracle, Microsoft och Amazon släppt egna alternativ på grafdatabaser.

”Jag kan inte säga att jag är jätteorolig eftersom jag känner att jag har ett försprång, men om vi går till kassaflödespositiv kommer jag spendera mindre på marknadsföring än om jag valde att köra på tillväxt. Oracle har inte det problemet. Microsoft har inte det problemet”, säger Emil Eifrem.

Då kommer de så kallade ’fast followers’ in, välfinansierade och bara sveper undan en. Det skulle kännas jävligt surt.

Neo Technology kunde istället för att bli vinstdrivande ta in kapital för att satsa på tillväxt. Enligt Emil Eifrem skulle det inte vara något problem att locka nya investerare. 

”Samtidigt har vi sett mönstret förut. Det kommer in ett bolag och skapar en kategori och får fördelen att vara det första bolaget. Ibland går de vidare och dominerar branschen och blir nästa Salesforce, nästa Microsoft”, säger Emil Eifrém.

”Vi har också sett bolag som har gjort precis samma resa, och precis när det tar fart, precis där vi är nu, då kommer de så kallade ’fast followers’ in, välfinansierade och bara sveper undan en. Det skulle kännas jävligt surt.”

Om vi jobbar svinhårt och har tur så kanske vi har möjligheten att bli ett börsnoterat bolag.

Samtidigt är han optimistisk över Neo Technologys positionering. Möjligtvis har hans "hybris", som han själv beskriver det, påverkats av ett av de senaste kundtillskotten - Linkedin.

Linkedin har under det senaste året byggt upp ett socialt nätverk speciellt anpassat för den kinesiska marknaden. Nätverket som går under namnet “Chitu” använder däremot inte samma databasteknik som moderföretaget, utan har valt Neo Technology. 

”Jag tycker det är coolt att ett av världens största techbolag väljer bort sin egen teknologi och baserar hela sin Kina-satsning på svensk teknologi. Visst är det galet?” säger Emil Eifrém.

Foto: Jesper Frisk
Emil Eifrém, vd för Neo Technology, ser Panama-dokumenten som en moral-boost. Foto: Jesper Frisk.

För fyra år sedan levde Emil Eifrém med möjligheten att bolaget kunde gå i konkurs. Det använde han i sina pepp-talk till anställda – för att de skulle arbeta hårdare. Nu ser han andra utmaningar.

Med största sannolikhet kommer Neo Technology-resan att sluta i en försäljning till någon av branschens jättar, tror Emil Eifrém. Själv hoppas han dock på att någon gång kunna börsnotera sitt företag: 

”Den absolut största sannolikheten är att vi säljer bolaget. Men om vi jobbar svinhårt och har tur så kanske vi har möjligheten att bli ett börsnoterat bolag”, säger han.  

”Det är drömmen. Vi bygger bolaget för att bli ett stort börsnoterat bolag. Det ska vara nästa Ericsson eller nästa Volvo. Allt i bolaget är byggt utifrån den principen”, säger Emil Eifrém.

Vi bygger för att bli ett stort börsnoterat bolag. Det ska vara nästa Ericsson eller nästa Volvo.

Neo Technology har sedan starten tagit in närmare en halv miljard kronor från investerare, senaste injektionen var i början av 2015 på 20 miljoner dollar där bland andra svenska Creandum och Dawn Capital gick in.

Emil Eifrem är klart medveten om att finansiärerna kommer att vilja ha valuta för kapitalet de har investerat.

”Jag diskuterar löpande med styrelsen om när det är rätt läga för oss att skapa likvidiitet. Jag kan sälja bolaget. Det är inte det jag föredrar men det är ett sätt. Det finns part-way exit där nya investerare köper ut existerande investerare och tredje alternativet är att börsnoteras.”

Läs även: Hemvändaren Johan Brenner är orolig för startup-Sverige

För att klara av konkurrensen från it-jättarna och få bolaget att växa behövs därför mer kapital. 

”Bolaget är i en sådan fas nu att om vi vill ta in pengar så kan vi det. Men om vi gör det har att göra med till vilka villkor, att hitta rätt partner och tidpunkten. Vi kommer att driva företaget fram till kassaflödespositiv nästa år om det inte är så att vi får ett jättebra erbjudande om en större investering. Då kommer vi att ta den och investera i tillväxt”, säger Emil Eifrém.

”Sannolikheten för att vi har tagit in nytt kapital inom 24 månader är 90 procent, oavsett det här med kassaflödespositiv.”

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera