Det svenska analysbolaget Nepa har haft Spotify, BBC och SAS på kundlistan och samarbetat med bland annat Facebook. På onsdagsmorgonen meddelade det First North-listade bolaget att de ingått ett "nytt partnerskap" med Ikea Sverige.
Läs mer: Facebook öppnar dörren för svenska Nepa
”Nepa hjälper oss att identifiera de kortsiktiga effekterna av våra marknadsföringsinvesteringar och även matcha dessa mot den långsiktiga påverkan på varumärket. Detta ger oss faktabaserade insikter och riktlinjer för vår interna planering och budgetering”, säger Johanna Andrén, vice marknadsföringschef på Ikea Sverige, i ett pressmeddelande.
Nepa arbetar med dataanalys och konsulttjänster, bland annat för reklamköp på internet. Vid sidan av kundundersökningar och paneldiskussioner, använder bolaget så kallad big data för att förstå kunders beteende.
Läs mer: Ikea lanserar sin nyköpta startup i Kanada - sneglar på Europa
Konkret innebär det nya partnerskapet att Ikea Sverige köpt in Nepas plattform för marknadsföringsinsatser i ett flerårigt avtal.
”De har beställt ett verktyg för att löpande utvärdera sina marknadsinvesteringar och effektivisera dem helt enkelt”, säger Fredrik Östgren, vd för Nepa, till Nyhetsbyrån Direkt.
Han vill dock inte kommentera vad ordervärdet uppgår till.
”Av respekt för våra kunder kommenterar vi inte ordervärde, men det är en betydande affär och vi har skrivit ett långsiktigt avtal”, säger Fredrik Östgren till Nyhetsbyrån Direkt.
Nepas aktie noterades på First North i april 2016. När klockan närmade sig halv elva på onsdagen var aktiekursen oförändrad. Följ kursutvecklingen på di.se.
Nyhetsbyrån Direkt/Di Digital.