När Nordenchefen Lina Brouneus ska berätta om streamingjättens väg framåt är trycket så stort att det knappt går att ta sig genom entrén. Många är besökarna på Filmhuset i Stockholm som är nyfikna på Netflix planer i Sverige.
Den globala streamingjätten, med kunder i hela världen, är nu uppe i 158 miljoner användare. Den senaste kvartalsrapporten vittnar om 6,8 miljoner nya användare – och en betydande majoritet av dessa kommer från andra länder än hemlandet USA.
”Vi ser väldigt mycket fram emot att utöka vår kundbas utanför USA. Och i samband med det också fortsätta utöka vårt fantastiska utbud från alla olika delar av världen”, säger Lina Brouneus, chef för Netflix licenser och produktioner i Nordeuropa.
Vi har enorma möjligheter att hitta mer innehåll som också går hem hos en global publik.
Enligt Lina Brouneus har man ett extra gott öga till Norden.
”Vi tror att bra historier kan komma ifrån varsomhelst, och resa vartsomhelst. Vi tror att innehållet vi producerar kan ha en global påverkan. Särskilt det nordiska innehållet, där vi har en så fantastisk historik av historieberättande, författare, producenter och regissörer. Vi tror att vi har enorma möjligheter att hitta mer innehåll som också går hem hos en global publik.”
Läs mer: Nu satsar 'Netflix för finsmakare' på Sverige: ”90 procent bryr sig inte om oss”
Och Netflix har redan skruvat upp sina satsningar i Norden. Under torsdagen annonserade streamingjätten sin första svenska film - action-thrillern Red Dot. Filmen lanseras exklusivt på Netflix under 2020 och produceras av SF Studios.
Men Red Dot är inte den enda nordiska filmproduktionen som Netflix har på gång. I Norge produceras filmen Cadaver, och i Danmark har man siktat in sig på rättigheterna till den danska filmen Shadows in My Eyes.
Netflix har sedan tidigare producerat den svenska serien Störst av allt, som hade premiär i april.
”Vi vill fortsätta investera i den här regionen. Utan tvivel. Vi är här för att stanna”, säger Lina Brouneus.
Med den mängd innehåll som vi producerar lokalt i åtanke tror jag verkligen inte att det ska bli svårt för oss att nå EU:s krav.
En av utmaningarna som Netflix ställs inför i Europa är EU:s krav på lokalproducerat innehåll. Kvoten är sedan tidigare satt till 30 procent, men den Europeiska kommissionen har inte kommit fram till hur andelen ska räknas ut. Enligt Variety siktar de på att vara klara i slutet av året.
Enligt Lina Brouneus lär det inte bli något problem för Netflix.
”Med den mängd innehåll som vi producerar lokalt i åtanke tror jag verkligen inte att det ska bli svårt för oss att nå den siffran.”
Hon ser snarare utbudet av kompetens i Norden som den stora utmaningen.
”Det finns väldigt många bra innehållsskapare och producenter i Norden. Det är svårt att få tid att gå igenom allt här.”
På frågan vad Netflix letar efter för idéer framöver svarar hon att de letar efter unika historier som berör, och som går hem hos flera olika publiker.
Och den senaste tiden har publikspektrumet breddats. Vägen framåt för Netflix ska enligt Lina Brouneus i högsta grad inkludera den lite mindre publiken.
”I takt med att vi växer vill vi såklart erbjuda sånt som alla i familjen, ja alla i publiken, kan se. Nu har vi börjat satsa mer och mer på innehåll för barn, animation och familjefilmer.”
Läs mer: Så blev de Netflix svenska favoriter – omsätter kvarts miljard