Hoppa till innehållet

Netflix gör sin första svenska film: ”Vill investera mer i Norden”

Netflix lanserar sin första svenska film – action-thrillern Red Dot – och siktar på att producera mer innehåll i Norden. ”Vi är här för att stanna”, säger Lina Brouneus. 

Lina Brouneus är chef för Netflix licenser och produktioner i Nordeuropa.
Lina Brouneus är chef för Netflix licenser och produktioner i Nordeuropa.

När Nordenchefen Lina Brouneus  ska berätta om streamingjättens väg framåt är trycket så stort att det knappt går att ta sig genom entrén. Många är besökarna på Filmhuset i Stockholm som är nyfikna på Netflix planer i Sverige. 

Den globala streamingjätten, med kunder i hela världen, är nu uppe i 158 miljoner användare. Den senaste kvartalsrapporten vittnar om 6,8 miljoner nya användare – och en betydande majoritet av dessa kommer från andra länder än hemlandet USA. 

”Vi ser väldigt mycket fram emot att utöka vår kundbas utanför USA. Och i samband med det också fortsätta utöka vårt fantastiska utbud från alla olika delar av världen”, säger Lina Brouneus, chef för Netflix licenser och produktioner i Nordeuropa.

Vi har enorma möjligheter att hitta mer innehåll som också går hem hos en global publik.

Enligt Lina Brouneus har man ett extra gott öga till Norden. 

”Vi tror att bra historier kan komma ifrån varsomhelst, och resa vartsomhelst. Vi tror att innehållet vi producerar kan ha en global påverkan. Särskilt det nordiska innehållet, där vi har en så fantastisk historik av historieberättande, författare, producenter och regissörer. Vi tror att vi har enorma möjligheter att hitta mer innehåll som också går hem hos en global publik.” 

Läs mer: Nu satsar 'Netflix för finsmakare' på Sverige: ”90 procent bryr sig inte om oss” 

Och Netflix har redan skruvat upp sina satsningar i Norden. Under torsdagen annonserade streamingjätten sin första svenska film - action-thrillern Red Dot. Filmen lanseras exklusivt på Netflix under 2020 och produceras av SF Studios. 

Red Dot utspelar sig i svenska fjällen.
Red Dot utspelar sig i svenska fjällen.Foto: Press

Men Red Dot är inte den enda nordiska filmproduktionen som Netflix har på gång. I Norge produceras filmen Cadaver, och i Danmark har man siktat in sig på rättigheterna till den danska filmen Shadows in My Eyes.

Netflix har sedan tidigare producerat den svenska serien Störst av allt, som hade premiär i april. 

”Vi vill fortsätta investera i den här regionen. Utan tvivel. Vi är här för att stanna”, säger Lina Brouneus. 

Med den mängd innehåll som vi producerar lokalt i åtanke tror jag verkligen inte att det ska bli svårt för oss att nå EU:s krav.

En av utmaningarna som Netflix ställs inför i Europa är EU:s krav på lokalproducerat innehåll. Kvoten är sedan tidigare satt till 30 procent, men den Europeiska kommissionen har inte kommit fram till hur andelen ska räknas ut. Enligt Variety siktar de på att vara klara i slutet av året. 

Enligt Lina Brouneus lär det inte bli något problem för Netflix. 

”Med den mängd innehåll som vi producerar lokalt i åtanke tror jag verkligen inte att det ska bli svårt för oss att nå den siffran.”

Hon ser snarare utbudet av kompetens i Norden som den stora utmaningen. 

”Det finns väldigt många bra innehållsskapare och producenter i Norden. Det är svårt att få tid att gå igenom allt här.” 

På frågan vad Netflix letar efter för idéer framöver svarar hon att de letar efter unika historier som berör, och som går hem hos flera olika publiker. 

Och den senaste tiden har publikspektrumet breddats. Vägen framåt för Netflix ska enligt Lina Brouneus i högsta grad inkludera den lite mindre publiken.

”I takt med att vi växer vill vi såklart erbjuda sånt som alla i familjen, ja alla i publiken, kan se. Nu har vi börjat satsa mer och mer på innehåll för barn, animation och familjefilmer.” 

Läs mer: Så blev de Netflix svenska favoriter – omsätter kvarts miljard 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera