Annons
Skådespelarna i Netflix succéserie Stranger Things fotade i AOL Studios 2016. Foto: Evan Agostini/Invision/AP

Netflix hemliga plan - sälja prylar till tittarna

Euroclear digitaliserar fondhandeln SPONSRAT AV Euroclear

Kaj Hed är grundare och storägare av den finska spelstudion Rovio.

Rovios börsnotering övertecknad – stängs idag

Apples vd Tim Cook.

Apple världens mest värdefulla varumärke

Taxiappen Ubers nytillträdde vd Dara Khosrowshahi.

Uber vill stoppa London-stopp med namninsamling

Missa inget viktigt!
Bli först med att ta del av trenderna, profilerna och Sveriges vassaste startupnyheter helt gratis direkt i mejlkorgen med Di Digitals nyhetsbrev.
Följ oss på sociala medier:
Tack!
Följ oss på sociala medier:

Netflix hemliga plan - sälja prylar till tittarna

Skådespelarna i Netflix succéserie Stranger Things fotade i AOL Studios 2016. Foto: Evan Agostini/Invision/AP
Skådespelarna i Netflix succéserie Stranger Things fotade i AOL Studios 2016. Foto: Evan Agostini/Invision/AP
Netflix storsatsning på egenproducerat material fortsätter fånga publiken. Nu vill stremaningjätten addera ett ytterligare ben, nämligen merchandise.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Netflix ser ut att ha ambitioner att bredda verksamheten till nya intäktsgrenar. Det efter att streamingtjänsten lagt upp en jobbannons för en chefspost med ansvar för licensiering av tv-serier till böcker, serier och leksaker.

Samtidigt uppger Bloombergs källor att Netflix har frågat sina partners om möjligheten att få en del av intäkterna från konsumentprodukter för serier som Netflix sänder men som ägs av andra tv-studios.

Läs mer: Netflix närmar sig 100 miljoner användare

Bolaget har redan på egen hand börjat sälja konsumentprodukter med koppling till egna serier. Enligt en talesperson har tester gjorts med att sälja allt från t-shirts till muggar som är kopplade till sci fi-serien Stranger Things.

Samma person tillade att hela satsningen befinner sig i en experimentell fas.

”Vi vill licensiera varor för att bidra till att främja våra titlar så att de blir en del av tidsandan under längre tidsperioder”, skriver Netflix i jobbannonsen.

Läs också: Dags för Netflix-frossa? Här är startupgrundarnas bästa tips


Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt kostnadsfria nyhetsbrev:
Foto:

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post