Hoppa till innehållet

Netflix hemliga plan - sälja prylar till tittarna

Netflix storsatsning på egenproducerat material fortsätter fånga publiken. Nu vill stremaningjätten addera ett ytterligare ben, nämligen merchandise.

Skådespelarna i Netflix succéserie Stranger Things fotade i AOL Studios 2016. Foto: Evan Agostini/Invision/AP
Skådespelarna i Netflix succéserie Stranger Things fotade i AOL Studios 2016. Foto: Evan Agostini/Invision/AP

Netflix ser ut att ha ambitioner att bredda verksamheten till nya intäktsgrenar. Det efter att streamingtjänsten lagt upp en jobbannons för en chefspost med ansvar för licensiering av tv-serier till böcker, serier och leksaker.

Samtidigt uppger Bloombergs källor att Netflix har frågat sina partners om möjligheten att få en del av intäkterna från konsumentprodukter för serier som Netflix sänder men som ägs av andra tv-studios.

Läs mer: Netflix närmar sig 100 miljoner användare

Bolaget har redan på egen hand börjat sälja konsumentprodukter med koppling till egna serier. Enligt en talesperson har tester gjorts med att sälja allt från t-shirts till muggar som är kopplade till sci fi-serien Stranger Things.

Samma person tillade att hela satsningen befinner sig i en experimentell fas.

”Vi vill licensiera varor för att bidra till att främja våra titlar så att de blir en del av tidsandan under längre tidsperioder”, skriver Netflix i jobbannonsen.

Läs också: Dags för Netflix-frossa? Här är startupgrundarnas bästa tips

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera