Hoppa till innehållet

Netflix krossar vinstprognoserna

Netflix omsättning landade något över förväntningarna och vinsten en bra bit över. Streamingjätten verkar dock känna av konkurrensen från nya spelare och prognosen för första kvartalet 2020 är svagare än väntat.

The Crown är en av Netflix originalserier.
The Crown är en av Netflix originalserier.Foto: Gabby Jones

Streamingjätten Netflix hade 5,47 miljarder dollar i intäkter under fjärde kvartalet i fjol, motsvarande runt 52 miljarder kronor. Det är något mer än väntade 5,45 miljarder dollar, enligt Bloombergs analytikersammanställning. Omsättningen motsvarar en ökning med 31 procent jämfört med samma period i fjol.

Vinsten landade på 1,30 dollar per aktie, en bra bit över väntade 53 cent.

Netflix fick totalt 8,76 miljoner prenumeranter under perioden, vilket var en dryg miljon fler än förhandstippade 7,65 miljoner. Dock missade man förväntningarna för nya användare i USA och Kanada, som uppgick till 550 000 nya under perioden – vilket var knappt 40 000 färre än vad analytikerna hade förutspått. 

Under samma kvartal 2018 lade Netflix till 1,75 miljoner användare på hemmamarknaden.

”Vårt låga medlemskap i UCAN (USA och Kanada) beror troligen på våra senaste prisförändringar och konkurrerande lanseringar”, skriver bolaget i ett brev till aktieägarna.

Läs också: Netflix ökar sitt originalinnehåll rejält

Det här är streamingtjänstens första rapport sedan lanseringen av de nya konkurrenterna Disney+ och Apple TV+ i november förra året. Disneys satsning drog in nära en miljon nya prenumeranter per dag under de två första veckorna efter lansering, enligt New York Post.

Under innevarande kvartal räknar Netflix med att få 7 miljoner nya betalande prenumeranter, vilket ligger under prognosen från analytiker på 7,82 miljoner. Det skulle i så fall innebära 27 procent färre användare än vad bolaget lade till under första kvartalet 2019.

Netflix släppte sin rapport efter börsens stängning på tisdagen. I efterhandeln tappade aktien först 2,5 procent för att sedan vända upp över nollstrecket och sluta på nära 2,5 procent upp.

Läs också: Då lanseras Disneys streamingtjänst i Sverige

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera