Streamingjätten Netflix planerar att släppa sin första podcast baserad på en dramaserie i tv. Premiäravsnittet släpps om en vecka och ska enbart finnas tillgängligt på Spotify under de första veckorna. Det skriver Variety.
”Vi älskar podcasts eftersom de ger innehållsskapare mer frihet att utforska och fördjupa delar av berättelsen, och vi ser egenproducerade manusbaserade poddar som nästa steg i utvecklingen”, säger Rae Votta, som är ansvarig för Netflix podcastsatsningar.
Nexflix nya poddproduktion heter ”The Only Podcast Left” och bygger på zombie-serien Daybreak som spelas på deras plattform. Podden handlar om en grupp tonåringar som gör en egen podcast under apokalypsen som orginalserien kretsar kring. Det handlar alltså om ett koncept likt radioteater eller ljudböcker, publicerat i podcastformat.
Producent av podden är seriens tidigare huvudförfattare Aron Coleite.
Netflix har sedan tidigare en rad poddar i sin katalog, som ”Present Company with Krista Smith”, ”You Can’t Make This Up” och ”Strong Black Legends”. Men ”The Only Podcast Left” blir bolagets första fiktionsbaserade podd, som utgår ifrån ett av deras tv-program.
Läs mer: Prenumerantsiffra fick Netflix att rusa i efterhandeln
Tanken är att podcasten ska fungera som ett komplement till showen, och ska släppas i sex avsnitt.
Även om konceptet med en dramatiserad podd är nytt för Netflix, är poddar producerade i anslutning till populära tv-shower inget nytt.
Vi är glada över samarbetet med Netflix.
HBO har sedan tidigare podden Chernobyl, som är ett slags komplement till HBO-serien av samma namn, med programledare och gäster som analyserar avsnitten. Enligt The Verge har också CBS Studios en liknande podd på gång, som ett komplement till showen Star Trek.
Från Spotifys sida säger man inte mer än att man är exalterade.
”Vi är glada över samarbetet med Netflix, och att få vara den första plattformen att publicera podcasten exklusivt”, säger Lauren Jarvis, chef för innehållssamarbeten på Spotify i Nordamerika.
Att podcasts spås bli en allt viktigare verksamhet för Spotify är ingen hemlighet. Under det första halvåret 2019 har musikjätten investerat runt 3,8 miljarder kronor i tre poddcastingbolag: Anchor, en teknisk plattform för poddskapare, samt produktionsbolagen Gimlet Media och Parcast.
Får poddarna ett bra genomslag kan det bli ett lyckat koncept för Netflix. Podcasts lyfts fram som ett billigare och mer tidseffektivt alternativ till tv-produktioner.