Hoppa till innehållet

Netflix poddsatsar – ihop med Spotify

Netflix nysatsar – och släpper sin första fiktionsbaserade podcast som bygger på en tv-serie. ”Egenproducerade poddar är nästa steg i utvecklingen”, säger Rae Votta, ansvarig för Netflix podcastsatsningar. 

Skärmdump från Netflixserien Daybreak.
Skärmdump från Netflixserien Daybreak.Foto: Skärmdump/TT

Streamingjätten Netflix planerar att släppa sin första podcast baserad på en dramaserie i tv. Premiäravsnittet släpps om en vecka och ska enbart finnas tillgängligt på Spotify under de första veckorna. Det skriver Variety

”Vi älskar podcasts eftersom de ger innehållsskapare mer frihet att utforska och fördjupa delar av berättelsen, och vi ser egenproducerade manusbaserade poddar som nästa steg i utvecklingen”, säger Rae Votta, som är ansvarig för Netflix podcastsatsningar.

Nexflix nya poddproduktion heter ”The Only Podcast Left” och bygger på zombie-serien Daybreak som spelas på deras plattform. Podden handlar om en grupp tonåringar som gör en egen podcast under apokalypsen som orginalserien kretsar kring. Det handlar alltså om ett koncept likt radioteater eller ljudböcker, publicerat i podcastformat. 

Producent av podden är seriens tidigare huvudförfattare Aron Coleite. 

Netflix har sedan tidigare en rad poddar i sin katalog, som ”Present Company with Krista Smith”, ”You Can’t Make This Up” och ”Strong Black Legends”. Men ”The Only Podcast Left” blir bolagets första fiktionsbaserade podd, som utgår ifrån ett av deras tv-program. 

Läs mer: Prenumerantsiffra fick Netflix att rusa i efterhandeln 

Tanken är att podcasten ska fungera som ett komplement till showen, och ska släppas i sex avsnitt. 

Även om konceptet med en dramatiserad podd är nytt för Netflix, är poddar producerade i anslutning till populära tv-shower inget nytt. 

Vi är glada över samarbetet med Netflix.

HBO har sedan tidigare podden Chernobyl, som är ett slags komplement till HBO-serien av samma namn, med programledare och gäster som analyserar avsnitten. Enligt The Verge har också CBS Studios en liknande podd på gång, som ett komplement till showen Star Trek. 

Från Spotifys sida säger man inte mer än att man är exalterade.  

”Vi är glada över samarbetet med Netflix, och att få vara den första plattformen att publicera podcasten exklusivt”, säger Lauren Jarvis, chef för innehållssamarbeten på Spotify i Nordamerika. 

Att podcasts spås bli en allt viktigare verksamhet för Spotify är ingen hemlighet. Under det första halvåret 2019 har musikjätten investerat runt 3,8 miljarder kronor i tre poddcastingbolag: Anchor, en teknisk plattform för poddskapare, samt produktionsbolagen Gimlet Media och Parcast.

Får poddarna ett bra genomslag kan det bli ett lyckat koncept för Netflix. Podcasts lyfts fram som ett billigare och mer tidseffektivt alternativ till tv-produktioner.

Läs mer: Tv-drama tonar upp mellan Apple och Spotify

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera