Hoppa till innehållet

Nets vd öppnar för köp av Bankgirot

Danska börsjätten Nets öppnar för fler förvärv i Sverige. I blickfånget står Bankgirot, som idag ägs gemensamt av sju banker. 

Nets vd Bo Nilsson. Foto: Nets
Nets vd Bo Nilsson. Foto: Nets

Genom en serie uppköp har danska Nets på några år seglat upp som ett av Nordens största betalbolag. Bolagets börskurs har visserligen fallit med drygt 20 procent sedan noteringen i september. Men börsvärdet på cirka 31 miljarder kronor är ändå en god bit över exempelvis Klarnas senaste värdering på 19 miljarder kronor.

”Vi är en ledande aktör inom betalningar i Norden. Som exempel kan nämnas att vi förvaltar och behandlar närmare 36 miljoner betalkort i Norden”, säger Bo Nilsson, vd för danska Nets, med verksamhet inom kortbetalningar och e-handel.

I korta drag är Nets ett resultat av flera sammanslagningar, genomförda av riskkapitalbolagen Advent och Bain Capital. Bara i Sverige har Nets de senaste åren investerat drygt tre miljarder kronor i bolagsförvärv:

  • Sommaren 2014 köpte man svenska Payzone för cirka 200 miljoner kronor. Bolaget är aktivt inom kortterminaler i den svenska handeln.
  • I slutet av 2014 köpte man ut svenska börsbolaget Dibs för cirka 790 miljoner kronor.
  • I december 2015 köpte man Nordeas bolag Kortaccept i en affär värd cirka 2,2 miljarder kronor. I samband med detta blev Nets en stor aktör på marknaden för det som kallas inlösning av korttransaktioner, det vill säga kedjan mellan kortterminalen och handlarens bank.

Nu är bolaget återigen på krigsstigen i Sverige.

”Vi vill bli nummer ett inom massbetalningar för företag. Vi är öppna för att växa organiskt eller genom förvärv i Sverige”, säger Nets vd Bo Nilsson i en exklusiv intervju med Di Digital.

Läs mer: Bambora snor Danske Bank från Nets

Nets är redan nu starka inom ”massbetalningar” i Norge och Danmark. Vilka svenska bolag som Nets tittar på vill Bo Nilsson inte uppge. Men en given kandidat är Bankgirot, som ägs sju banker. Bankgirot hanterar ett transaktionsflöde på cirka 50 miljarder kronor dagligen och förvaltar även bankernas mobilapp Swish med drygt fem miljoner användare i Sverige.

Läs mer: Huggsexa bland Europas betalbolag
Foto:
Bamboras vd Johan Tjärnberg, Klarnas grundare Sebastian Siemiatkowski, Nets vd Bo Nilsson och Izettles grundare Jakob de Geer.

Bankgirots vd Torbjörn Ericsson vill inte kommentera en möjlig framtida strukturaffär.

”Alla frågor om ägande hänvisas till ägarna”, säger han.

Vid sidan av Bankgirot är även startupbolaget Trustly (NTL) och betaljätten Klarna (NTL) inne på denna marknad. Men både dessa bolag har verksamhet i över ett dussin länder.

Läs mer: Trustly: Norska banker blockerade oss

”Vårt mål är att vara störst i Norden och Baltikum. Vi är inte intresserade av att bli en europeisk eller global aktör i detta läge”, säger Bo Nilsson.

Läs mer: Izettle lanserar ny tjänst – lovar lönsamhet i år

Även Izettle är med på Nets karta.

”Vi håller ett öga på Izettle. De har varit duktiga på att nå ut till mindre handlare. Men ett uppköp är nog inte aktuellt eftersom de är internationella. Men jag vill inte utesluta ett samarbete i framtiden”, säger Nets vd Bo Nilsson.

NTL-länkarna i texten går till Nordic Tech List, en databas med investerarna och bolagen på den nordiska techscenen.


För mer om Klarnas köp av Billpay lyssna på senaste Digitalpodden:

https://embed.acast.com/digitalpodden/klarnastyskakop-technoteringarochelonmusksdubblastolar

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera