Hoppa till innehållet

Nevs-chefen: Förarlösa taxibilar en tidsfråga

Fordonstillverkaren Nevs självkörande bilar ska rulla på Stockholms gator i början av 2022. ”Bilindustrin är mer intressant än någonsin”, berättar Anna Haupt, medgrundare av börsnoterade Hövding och Nevs nuvarande mobilitetschef, i Di Digitals podd Startup Stories.

Anna Haupt är medgrundare till Hövding och chef för självkörning på Nevs.

PODD

Anna Haupt är medgrundare till Hövding och chef för självkörning på Nevs.

Nevs förarlösa bil ”Sango” är planerad att lanseras om 18 månader – och enligt Anna Haupt ser bolaget ut att hålla tidsramen.

”Men först måste vi bland annat bestämma vilka gator bilarna ska köra på och sedan skicka en ansökan till Transportstyrelsen. Vår dialog har varit bra och jag uppfattar myndigheten som progressiv, de förstår att det är hit industrin är på väg”, säger hon i Di Digitals intervjupodd Startup Stories.

Anledningen till att självkörande bilar främst varit ett föremål i fiktion handlar inte om att tekniken inte finns, menar Anna Haupt, utan att bilindustrin själva motverkar utvecklingen. 

”Behovet av självkörande flottor av det här slaget är enormt. Efterfrågan från storstäderna finns redan. Enda anledningen till att produkterna inte finns är för att det är just bilindustrin som ska leverera dem”, säger hon.

Anna Haupt har en bakgrund som industridesigner och är en av de två grundarna av det börsnoterade bolaget Hövding, som utvecklar en cykelhjälm baserad på airbagteknik. I dag leder hon utvecklingen kring självkörande bilar hos Nevs.

”Industrin vet att när självkörande flottor lanseras kommer volymen av privatägda bilar minska radikalt, vilket leder till att de själva håller tillbaka utvecklingen och skyndar lite lagom långsamt.” 

Om man jämför med liknande tjänster, exempelvis Uber, varför ska kunderna välja er?

”Förarlösa bilar har inga chaufförer som måste avlönas, så vår tjänst kommer att bli billigare. Det kommer att bli billigare än att åka taxi, men lite dyrare än kollektivtrafik. Men det gör också att fler i praktiken får tillgång till bilens fördelar utan att behöva äga en egen bil.” 

Och vem blir den typiska kunden? 

”Just nu jobbar vi med ett antal features som kommer att attrahera vissa typer av människor. Men överlag är målsättningen att de som ofta kör bil i storstaden vill åka med oss istället.”

Snackar vi jobbpendling eller taxiresor?

”Definitivt jobbpendling, men också taxiresor. I framtiden kommer taxibilarna vara självkörande”, säger Anna Haupt. 

Lyssna på hela intervjun med Anna Haupt här: 

Lyssna på podden

Äldre avsnitt av den här podden hittar du genom att gå till vår samlingssida.

Samlingssida för poddar

Du hittar även Digitalpodden på Acast, Apple Podcasts och Spotify.

Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl: digital@di.se

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera