Annons

Nevs-chefen: Förarlösa taxibilar en tidsfråga

Anna Haupt är medgrundare till Hövding och chef för självkörning på Nevs.
Anna Haupt är medgrundare till Hövding och chef för självkörning på Nevs.
Fordonstillverkaren Nevs självkörande bilar ska rulla på Stockholms gator i början av 2022. ”Bilindustrin är mer intressant än någonsin”, berättar Anna Haupt, medgrundare av börsnoterade Hövding och Nevs nuvarande mobilitetschef, i Di Digitals podd Startup Stories.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Nevs förarlösa bil ”Sango” är planerad att lanseras om 18 månader – och enligt Anna Haupt ser bolaget ut att hålla tidsramen.

”Men först måste vi bland annat bestämma vilka gator bilarna ska köra på och sedan skicka en ansökan till Transportstyrelsen. Vår dialog har varit bra och jag uppfattar myndigheten som progressiv, de förstår att det är hit industrin är på väg”, säger hon i Di Digitals intervjupodd Startup Stories.

Anledningen till att självkörande bilar främst varit ett föremål i fiktion handlar inte om att tekniken inte finns, menar Anna Haupt, utan att bilindustrin själva motverkar utvecklingen. 

”Behovet av självkörande flottor av det här slaget är enormt. Efterfrågan från storstäderna finns redan. Enda anledningen till att produkterna inte finns är för att det är just bilindustrin som ska leverera dem”, säger hon.

Anna Haupt har en bakgrund som industridesigner och är en av de två grundarna av det börsnoterade bolaget Hövding, som utvecklar en cykelhjälm baserad på airbagteknik. I dag leder hon utvecklingen kring självkörande bilar hos Nevs.

”Industrin vet att när självkörande flottor lanseras kommer volymen av privatägda bilar minska radikalt, vilket leder till att de själva håller tillbaka utvecklingen och skyndar lite lagom långsamt.” 

Om man jämför med liknande tjänster, exempelvis Uber, varför ska kunderna välja er?

”Förarlösa bilar har inga chaufförer som måste avlönas, så vår tjänst kommer att bli billigare. Det kommer att bli billigare än att åka taxi, men lite dyrare än kollektivtrafik. Men det gör också att fler i praktiken får tillgång till bilens fördelar utan att behöva äga en egen bil.” 

Och vem blir den typiska kunden? 

”Just nu jobbar vi med ett antal features som kommer att attrahera vissa typer av människor. Men överlag är målsättningen att de som ofta kör bil i storstaden vill åka med oss istället.”

Snackar vi jobbpendling eller taxiresor?

”Definitivt jobbpendling, men också taxiresor. I framtiden kommer taxibilarna vara självkörande”, säger Anna Haupt. 

Lyssna på hela intervjun med Anna Haupt här: 

Länk till acast

Du hittar även Digitalpodden på Acast, Apple Podcasts och Spotify.

Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl: digital@di.se

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer