Annons

Svenska elbilsbolaget utmanar med självkörande bilar – ska rulla i Stockholm nästa år

Anna Haupt, chef för mobilitetslösningar på Nevs, och bolagets självkörande fordon Sango, som nu rullar i Trollhättan.
Anna Haupt, chef för mobilitetslösningar på Nevs, och bolagets självkörande fordon Sango, som nu rullar i Trollhättan. Foto: Pressbilder.
Nevs lanserar sitt självkörande fordon Sango, med en tillhörande taxitjänst för både privata och delade resor. Ambitionen är att rulla ut självkörande bilar i Stockholm redan i slutet av 2021.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Det svensk-kinesiska elbilsföretaget Nevs presenterar under onsdagen sin självkörande bil Sango, med medföljande taxiapp. Fordonet, som ser ut som en blandning mellan bil och minibuss, har redan testats på Nevs körbanor i Trollhättan det senaste halvåret. 

Målet är nu att lansera en slags självkörande Uber-tjänst i Stockholm redan i slutet av nästa år.

”Alla världens storstäder lider just nu av utsläpp och trängsel från bilism. Vi kommer behöva dela både bilar och resor med varandra inom en snar framtid, vilket är vad vårt självkörande fordon och dess mobilitetssystem möjliggör”, förklarar Anna Haupt, som är högsta chef för Nevs mobilitetslösningar.

Hon har en bakgrund som industridesigner och en av de två grundarna av det börsnoterade bolaget Hövding, som utvecklar en cykelhjälm baserad på airbagteknik. I augusti 2016 kunde Di Digital berätta att hon gått till Nevs för att leda bolagets utveckling av självkörande bilar. 

Efter fyra år kan hon äntligen berätta om resultatet.

”Vi valde att hoppa över alla mellansteg och utveckla en fullt ut självkörande bil direkt. Man anropar den med en app och kan välja mellan att färdas privat, eller dela resan med andra resenärer. Bilens flexibla inredning kan nämligen anpassas till olika situationer”, säger hon. 

Hur mycket har Nevs investerat i detta?
”Det är ju inte offentligt. Men fordonsutveckling är dyrare än nästan all annan produktutveckling. Vi var ett litet team i början, men är nu i snitt cirka 150 personer som jobbar med detta på Nevs, och vi blir successivt fler.”

Idag finns Sango i endast ett exemplar. Men ytterligare tio bilar ska produceras i god tid innan den planerade lanseringen på allmän väg, som är tänkt att ske i en närförort till Stockholm i slutet av 2021. 

”Vi har en bra dialog med Transportstyrelsen och räknar med att få deras godkännande. Initialt ska vi ha en säkerhetsförare i fordonet som kan ta över vid behov, men ambitionen är att fordonsflottan ska vara helt förarlös ett halvår efter start”, säger Anna Haupt.

Daniel Helldén, trafikborgarråd i Stockholm stad, är positiv till Nevs planer.

”Jag tycker att detta ser lovande ut och ska göra vad jag kan för att möjliggöra pilotprojektet i Stockholm. Vi var tidigare med och drev på testerna med självkörande bussar i Kista, vilket fungerade smidigt. Målet är ju att minska trängsel och utsläpp och göra det smidigt för Stockholmarna att ta sig runt i stan”, säger han.

Nevs grundades 2012 sedan den kinesiske entreprenören Kai Johan Jiang köpt tillgångarna i konkursboet efter Saab Automobile. Huvudkontoret är beläget i Trollhättan där man har omkring 900 anställda. Nevs ägare är i dag den kinesiska industrikoncernen Evergrande Group.

Läs mer: Grundaren lämnar Nevs: ”Det bästa för bolaget” 

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer